| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Wágnerová Romana, Mgr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Cílem je poskytnout souvislou a ucelenou informaci v oblasti základní charakteristiky českého jazyka se zaměřením na ortografii.  Tematické okruhy: Úvod do problematiky. Zařazení českého jazyka do systému jazyků, jeho charakteristika, grafická stránka. Vývoj psaného jazyka, ortografie, typy pravopisu, interpunkční a diakritická znaménka. Psaní i, í, y, ý v kořenech slov domácích, v předponě vy-, vý-, v příponách a koncovkách.  Syntaktický pravopis i, í, y, ý, shoda přísudku s podmětem, shoda atributu se jménem.   Psaní bje, vje, bě, pě, vě, mě, mně, psaní skupin souhlásek, předložky a předpony s, z. Psaní slov přejatých a cizích, hranice slov v psaném textu, zkratky a značky. Psaní velkých písmen. Interpunkce ve větě jednoduché. Interpunkce v souvětí. Současné pravopisné problémy. Typografická pravidla, zvláštní prostředky psaného jazyka. Souhrn problematiky. Diskuze k tématu.  Prezentace studentů 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Samostatná výzkumná činnost studenta, Seminář, Studium metodou řešení problémů
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem je poskytnout souvislou a ucelenou informaci v oblasti základní charakteristiky českého jazyka se zaměřením na ortografii.
                 
                Teoretické a praktické dovednosti z požadovaných oblastí.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočet: aktivní účast na cvičeních, průběžné plnění úkolů, prezentace, písemný pravopisný zápočtový test. Písemná zkouška. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BRABCOVÁ, R. Novinky z pravopisu a tvarosloví.. Praha, 1996. 
                
 
            
                
                - 
                    BRABCOVÁ, Radoslava. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Vyd. 3. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-17-9.
                
 
            
                
                - 
                    ČECHOVÁ, M. ? OLIVA, K. ? NEJEDLÝ, P. Hrátky s češtinou II. ISV, Praha 2001. 
                
 
            
                
                - 
                    FILIPEC, Josef a Vlasta ČERVENÁ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1446-2.
                
 
            
                
                - 
                    kolektiv. Pravidla českého pravopisu. Brno Edika, 2021. ISBN 978-80-242-4609-3.
                
 
            
                
                - 
                    POSPÍŠILOVÁ, Z., KAPROVÁ, M.. Čtení jako hra: pro rodiče dětí, kterým nejde čtení a pravopis. Praha, 2020. ISBN 978-80-7345-655-9.
                
 
            
         
         
         
     |