| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1.Osobnostní růst a rozvoj učitele pro 1. st. ZŠ. Specifika osobnosti učitele na 1. st. ZŠ. Výzvy učitelské praxe v primárním vzdělávání s ohledem na osobnostní profil učitele.  2.Hlubší porozumění prožívání druhých lidí, pochopení příčin jejich emocionálního prožívání, jejich intencionality, schopnost empaticky naslouchat, zrcadlit a podpořit druhého člověka, schopnost spolupracovat. 3.Hlubší porozumění sobě samému, vlastnímu prožívání, zvýšit schopnost sebereflexe - pozorování vlastního prožívání s odstupem, schopnost uklidnit sebe sama v náročných a stresujících situacích, autenticky a citlivě sdílet vlastní názory a postoje.  4.Rozvíjení pozitivních ctností, které umožňují udržovat kvalitní a uspokojivé vztahy (přijetí, vděčnost, láskyplnost).  5.Uvědomění si zdravých hranic (vlastních i druhých lidí), zdravé vymezování a prosazování se, respekt vůči odlišnostem, umění říci ne, reflexe zdravé míry vlastní zodpovědnosti za důsledky vlastních činů, myšlení a cítění. 6.Resilience - reflexe vlastního zvládání náročných životních situací. Procvičování pozitivních strategií zvládání. Nároky profese pedagoga v náročných životních situacích - profesionální a lidský přístup v situacích  zátěže, v nichž se ocitli žáci, studenti. 7.Reflexe přístupu a péče o vlastní duševní zdraví, důsledky nerovnováhy v životním stylu (mezi odpočinkem a aktivitou, organizace času, nezdravá výživa, nedostatek spánku) na duševní pohodu a růst.  8.Spiritualita  - význam duchovního přesahu v životě studenta.  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující  metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem prakticky zaměřeného předmětu je podpořit osobnostní růst studenta dle zásad humanistického "na studenta zaměřeného" přístupu.   Kurs je koncipován jako sebezkušenostní, neterapeuticky orientovaný výcvik, v němž studenti mají možnost trénovat schopnost reflexe, sebereflexe pomocí dramatizace v  modelových situacích s využitím principů mentalizující komunikace vytvořených pro potřeby pedagogů.    Po ukončení předmětu budou studenti schopni díky prohloubenému sebepoznání lépe reflektovat vlastní prožívání, včetně silných a slabých stránek v oblasti personálních a sociálních kompetencí relevantních pro pedagoga. Dokáží si stanovovat realistické cíle vlastního růstu a dosahovat jich k prospěchu a rozkvětu  osobních i profesních mezilidských vztahů. 
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Kolokvium
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 ústní kolokvium
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    AINSWORTH, F., SELIGMAN, M. The hope circuit. A psychologist?s journey from helplessness to optimism. Sydney: Penguin Random, 2018. ISBN 1610398734.
                
 
            
                
                - 
                    BOUKALOVÁ, H., CERHA, O., SEDLÁČEK, M., ŠÍROVÁ, E. Psychologie komunikace. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
                
 
            
                
                - 
                    KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0978-2.
                
 
            
                
                - 
                    NIŠPONSKÁ, M. Význam mentalizace pro osobnostní růst pedagoga. Liberec: TUL, 2023. ISBN 978-80-7494-631-8.
                
 
            
                
                - 
                    SLEZÁČKOVÁ, A. Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8.
                
 
            
                
                - 
                    ŠVAMBERK, ŠAUEROVÁ, M.. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele.. Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
                
 
            
         
         
         
     |