| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Tematické okruhy: 1. Učitel a jeho pojetí výuky (role učitele ve výuce, profesní činnosti učitele, kompetence učitele, vyučovací styl) 2. Projektování výuky 1: Kurikulum primárního vzdělávání (cíle a obsah, psychodidaktické aspekty koncipování obsahu vzdělávání, RVP) 3. Projektování výuky 2: Práce učitele s cíli, obsahem a prostředky výuky (specifika projektování výuky na 1. st. ZŠ, didaktická transformace učiva, tvorba ŠVP a učebních plánů, individualizace učebních plánů s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, příprava učitele na vyučovací hodinu, učebnice) 4. Realizace výuky: Vyučovací prostředky. Organizační formy výuky na 1. st. ZŠ (individuální vyučování a jeho uplatnění na 1. st. ZŠ, hromadné vyučování a jeho didaktické aspekty, skupinové vyučování, kooperativní výuka, problémové vyučování, individualizace a diferenciace ve výuce, problematika domácích úkolů)
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět studentům představuje psychodidaktiku jako interdisciplinární teorii, jež při analýze vyučování zohledňuje aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické a sociálně psychologické. V tomto komplexním pojetí se studenti seznamují se specifiky primárního vzdělávání a s úlohou učitele na 1. stupni ZŠ. Rozvíjejí své kompetence k projektování a realizaci výuky.
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.   
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.   
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury a reflexe praxe, seminární práce, test.  
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    EICHHORN, Ch. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-439-8.
                
 
            
                
                - 
                    FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
                
 
            
                
                - 
                    Gardner, T.G.; Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha:portál 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZUČ, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
                
 
            
                
                - 
                    HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
                
 
            
                
                - 
                    MAŇÁK, J., ŠVEC, V., JANÍK, T. O vzdělávání, o učitelství a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací.. Brno: MU, 2017. ISBN 978-80-210-8495-7.
                
 
            
                
                - 
                    NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. . Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
                
 
            
                
                - 
                    OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
                
 
            
                
                - 
                    ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9.
                
 
            
                
                - 
                    ŠKODA, J.; DOULÍK, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada. 2011.
                
 
            
                
                - 
                    VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. Obecná didaktika: a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
                
 
            
         
         
         
     |