| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Škola a žák v primárním vzdělávání (škola jako specifická organizace, smysl a funkce primárního vzdělávání, specifika primárního vzdělávání, pojetí žáka a jeho vývojové zvláštnosti, styly učení, sociální aspekty vyučování, školní třída jako prostředí socializace, skupinová dynamika, škola a rodina). 2. Další determinanty výuky. 3. Vyučovací metody (klasifikace vyučovacích metod a jejich analýza, kritéria účinnosti, aplikace metod ve výuce na primárním stupni). 4. Psychodidaktická diagnostika (metody diagnostiky, smysl, funkce a formy hodnocení na prvním stupni, zpětná vazba, formativní hodnocení, význam chyby při učení, vedení k sebehodnocení žáků). 5. Teorie vzdělávání a koncepce vyučování (kategorizace teorií vzdělávání, koncepce ovlivňující primární vzdělávání, konstruktivistické pojetí výuky). Možnosti alternací a inovací ve výuce v primární škole (inovativní školy, inspirace alternativními proudy).
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět bezprostředně navazuje na Psychodidaktiku 1.  Studentům představuje klíčové oblasti realizace a evaluace výuky na 1. st. ZŠ v komplexním pohledu, zahrnujícím aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické i sociálně-psychologické. Studenti rozvíjejí své kompetence pro řízení výuky, vytváření příznivého učebního prostředí, individuální přístup k žákům i práci se třídou, psychodidaktickou diagnostiku.
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.   
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.   
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Kombinovaná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Účast na cvičeních, plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce. Písemná a ústní zkouška.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.. 
                
 
            
                
                - 
                    KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Portál, Praha, 450 s.. &, &. 
                
 
            
                
                - 
                    PASCH, M.a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998. 
                
 
            
                
                - 
                    PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál 1997.. 
                
 
            
                
                - 
                    STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
                
 
            
         
         
         
     |