| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Tematické okruhy: 1.Osobnostní a profesní růst učitele 1. st. ZŠ. Sebereflektivní techniky profesního rozvoje. Studentské portfolio a plánování studentských workshopů.  2.Pojetí primárního vzdělávání ve waldorfské škole - (integrovaná výuka, celostní rozvoj žáka, pojetí výtvarných, hudebních a pracovních činností, učitel, slavnosti, spolupráce rodičů a školy). Exkurze do vybrané školy. 3.Reflexivní seminář k waldorfskému vzdělávání.  4.Primární vzdělávání Montessori (pojetí trojročí, věková heterogenita, senzomotorický materiál a vzdělávací oblasti, práce s chybou, individuální přístup k dítěti). Exkurze do vybrané školy. 5. Reflexivní seminář k Montessori vzdělávání.  6."Učíme (se) venku" - badatelství ve výuce, kooperativní výuka, aktivizační metody ve výuce, formativní hodnocení. Exkurze do vybrané školy. 7.Reflexivní seminář k vzdělávacímu konceptu Učíme (se) venku.  8.Učitel v inovativní škole. Diskuse s učitelem z praxe. 9.Reflexivní seminář k pojetí učitele v inovativní škole.   10.Inovující se škola - wellbeing / zdraví ve škole / projektové vyučování / žák jako (spolu)tvůrce školy / dětský parlament. Exkurze do vybrané školy. 11.Reflexivní seminář k inovující se škole.  12.Příprava a realizace studentských workshopů. Reflexe a hodnocení studentských portfolií. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je seznámení studentů s inovativními způsoby a koncepcemi primárního vzdělávání. Studenti budou pozorovat, analyzovat a reflektovat vybrané pedagogické jevy z praxe inovativních škol. Součástí předmětu jsou exkurze do vybraných inovativních škol, diskuse s učiteli z praxe, studentské reflexe. Student v průběhu semestru průběžné zpracovává portfolio a realizuje studentský workshop.
                 
                Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.  
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Základní orientace v oboru.   
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní prezentace samostatné práce studenta, Kolokvium
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Vedení portfolia k praxi,  Ústní kolokvium k reflexi praxe  
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    DANIŠOVÁ, J. Učíme se venku. Kde a jak začít. Praha: Tereza, 2020. ISBN 978-80-87905-26-5.
                
 
            
                
                - 
                    DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy.. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
                
 
            
                
                - 
                    JANÍK, T., ČERNÁ, M., VYSTRČILOVÁ, P., VAĎUROVÁ, H., NEHYBA, J. et al. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele.. Brno: MUNI, 2021. ISBN 978-80-210-9956-2.
                
 
            
                
                - 
                    KRATOCHVÍLOVÁ, J. et al. Připravenost studenta učitelství: sebehodnocení v jádrových dovednostech výuky. Brno: MU, 2022. ISBN 978-80-280-0221-3.
                
 
            
                
                - 
                    KRATOCHVÍLOVÁ, J. et al. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství.. Brno: MU, 2020. ISBN 978-80-210-9581-6.
                
 
            
                
                - 
                    MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
                
 
            
                
                - 
                    STEINER, R. Výchova dítěte: Metodika vyučování. Olomouc: Michael, 2021. ISBN 978-80-86340-68-5.
                
 
            
                
                - 
                    TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů.. PedF UK, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
                
 
            
                
                - 
                    VÁŇOVÁ KREJČOVÁ, V. Začít spolu v kostce: vzdělávací program pro 21. století. Praha: Step by Step ČR, 2022. ISBN 978-80-907802-3-1.
                
 
            
         
         
         
     |