Vyučující
|
-
Novotný Vladimír, PhDr. Ph.D.
-
Konvalinková Jana, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy přednášky i cvičení: 1. Hudební vývoj dítěte v předškolním věku 2. Cíle a úkoly předškolní HV 3. Psychologické předpoklady pro hudební rozvoj dítěte, vnitřní a vnější činitelé, podmínky hudebního rozvoje 4. Pěvecké činnosti - pěvecké návyky, pěvecký rozsah u jednotlivých věkových skupin, hlasová hygiena, zpěvníky vhodné pro MŠ 5. Pěvecké činnosti - nácvik písně, motivace, kritéria výběru vhodné písně, příklady vhodného výběru písní 6. Poslechové činnosti - formy poslechu, způsoby práce s poslechem, kritéria výběru skladeb, příklady vhodného repertoáru 7. Pohybové činnosti - vhodné pohybové prvky, druhy pohybových činností ( pohybové hry, hry se zpěvem, taneční hry - příklady) 8. Instrumentální činnosti - charakteristika, nástroje používané při IČ, práce s nástroji, jejich využití při doprovodu písní, při poslechu a při pohybových činnostech, praktická znalost hry na nástroje. 9. Orffův Schulwerk, Česká Orffova škola, další systémy - Kodály atp. 10. Odborná literatura, periodika, pomůcky pro činnosti v MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce, Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Demonstrace dovedností studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce)
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje se základními principy hudebních činností v prostředí mateřských škol. Poskytuje základní teoretický a praktický rámec pro umělecké, tvořivé metody a aktivity hudebních činností v mateřských školách.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Test
Účast na cvičeních 880% účast na cvičeních Zpracování vybrané literatury ( min 2000 znaků ) a její prezentace před spolužáky Aktivní zapojení do hudebních činností Vypracování projektu - 5 dní s hudebními činnostmi v MŠ, prezentace činností v kolektivu Splnění průběžných testů - konec října, konec listopadu, zápočtový týden0%, prezentace, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
HERDEN, J., JENČKOVÁ, E., KOLÁŘ, J.. Hudba pro děti.. Praha: Karolinum., 1992. ISBN 80-7066-522-X.
-
JENČKOVÁ, E.. Hudba v současné škole.. Hradec Králové: Tandem, 2005. ISBN 80-869010-3-3.
-
RAKOVÁ, M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-543-1.
-
RAKOVÁ, M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A.. Zpíváme a tvoříme s malými.. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
RAKOVÁ, M., TICHÁ, A.. Zpíváme si a hrajeme si s nejmenšími. 3. vyd.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0629-3.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
|