Vyučující
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy - přednášky: 1-2. Jazyková a literární výchova v MŠ - cíle, náplň, osobnost učitele. 3-4. Jazyková a literární výchova - využití pomůcek. 5-6. Rozvoj čtenářských dovedností - strategie v MŠ. 7-10. Práce s literárním textem - metody evokace. 11-14. Práce s literárním textem - metody reflexe. Tematické okruhy - cvičení - formou činnostní výuky: 1-2. Knihovna v MŠ. 3-4. Motivace k práci s literárním textem. 5-6. Řízené čtení v mateřské škole. 7-10. Sdílení zážitků ve skupině. 11-12. Prohlížení knih - sdílení ve skupině. 13-14. Předčítání literárního textu pro děti v mateřské škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s didaktickými principy jazykové a literární výchovy v předškolním vzdělávání. Zaměřuje se kromě teorie především na praktickou činnostní výuku, jejíž metodiku studenti uplatní v praxi, a to formou herních aktivit. Náplň semináře koresponduje s požadavky na rozvíjení předčtenářské gramotnosti.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Prezentace, seminární práce, písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J. Čtením ke kritickému myšlení. Jablonné nad Orlicí: Akord, 2018.
-
HNÍK, O. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.
-
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H + H, 2007.
-
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011.
|