Vyučující
|
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
-
Šulcová Věra, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy - přednášky: 1. Základní charakteristika dětí předškolního věku. 2. Vývoj poznávacích schopností a početních představ u dětí v předškolním období. 3. Předmatematické představy ve vzdělávacích oblastech RVP PV. 4. Zobrazení prostoru kreslením a modelováním. 5. Transformace v předmatematické gramotnosti. 6. Matematika všemi smysly aneb Hejného metoda v MŠ. 7. Vytváření předčíselných představ s možnou prevencí speciálních poruch. Tematické okruhy - cvičení: 1. Smyslové vnímání, postupný vývoj dětí 5-7 letých. 2. Spojení rozvoje předmatematických představ s rozvojem celé osobnosti. 3. Základní pojmy v matematice - numerologie, matematické věty, relace a práce s nimi. 4. Předmatematické představy ve vzdělávacích oblastech RVP PV. 5. Vývoj poznávacích schopností a početních představ u dětí. 6. Vývoj matematického myšlení - slova na principu porovnávání, umístění spojená s časovými údaji. 7. Orientace v rovině, koordinace ruky a oka. Logická řeč. 8. Práce s mřížkou - zrakové vnímání. 9. Matematické hry, didaktické prostředky. 10. Organizační formy předmatematické výchovy. 11. Hejného matematika - krokování, schody, kostka. 12. Klasifikace speciálních poruch učení. 13. Současně modelujeme a kreslíme. Zobrazení postavy, orientace v prostoru. 14. Písemná práce, podklady ke zkoušce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 2 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je vybavit studenty poznatky, návyky a dovednostmi k rozvoji předmatematických a přírodovědných představ dětí předškolního věku. Seznámit studenty s didaktickými postupy a metodami k rozvoji matematicko přírodovědné gramotnosti dětí.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Účast na cvičeních, prezentace, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAŽKOVÁ, R.. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice.. Brno: Masarykova univerzita v Brně., 2009. ISBN 978-80-210-5047-1.
-
BLAŽKOVÁ, R.. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno:Paido, 2000. ISBN 80-85931- 89-3.
-
FUCHS, E., LIŠKOVÁ, H., ZELENDOVÁ, E. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku.. JČMF Praha, 2015. ISBN 978-80-7015 -022-.
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-397-.
-
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010. ISBN 978-80-86307- 96-.
-
KUŘINA, F. Matematika a porozumění světu.. Praha: Academia., 2009. ISBN 978-80-200-1743-7.
-
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Praha : SPN, 1987. 236 s.
-
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět.. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-0870-6.
-
PAPÍK, R. Naučte se číst. Praha : Grada, 1992. 184 s.
|