Vyučující
|
-
Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historický vývoj kreslení a výtvarné výchovy. Místo a úloha výtvarného vzdělávání v MŠ. Osobnost učitele výtvarné výchovy. Ontogeneze dětského výtvarného projevu a jeho diagnostika. Typologie a individualita. Pedagogické postupy a strategie ve výuce. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, okruhy, alternativní osnovy. Seminář navazuje na témata přednášek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s historií a současností oboru výtvarné výchovy. Témata: 1. Historický vývoj kreslení a výtvarné výchovy. 2. Místo a úloha výtvarné výchovy v předškolní výchově. 3. Osobnost učitele. 4. Ontogeneze dětského výtvarného projevu a jeho diagnostika. Typologie a individualita. 5. Pedagogické postupy a strategie. 6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, školní vzdělávací program. 7. Plánování, realizace a hodnocení výtvarných činností.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Zpracování metodické/tematické výtvarné řady na zadané téma (s důrazem na formulaci základních didaktických kategorií: cíl, výtvarný problém, technika, námět, hodnocení).
|
Doporučená literatura
|
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I., II..
-
HAZUKOVÁ,H.; ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I..
-
UHLÍŘ, J. Tvoříme ve stylu známých malířů.
-
VONDROVÁ, P. Výtvarné techniky pro děti.
|