Vyučující
|
-
Novotný Vladimír, PhDr. Ph.D.
-
Pospíšil Tomáš, MgA.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: A/ Vokální činnosti v mateřské škole 1. Práce s písní - postup při nácviku písně (metodické poznámky) 2. Zpěv mollové písně 3. Základy taktovací techniky 4. Kolektivní zpěv - jednohlas (metodické poznámky) 5. Kolektivní zpěv - vícehlas (metodické poznámky) 6. Vokální imitace, vokální intonace, vokální improvizace 7. Intonační metody, systém opěrných písní, prvky tvořivé intonace B/ Nástrojová hra v mateřské škole 8. Hra lidových (umělých) písní dur a moll s akordickým doprovodem jako východisko pro stylizaci 9. Stylizace lidové (umělé) písně (základní typy stylizace - dudácká kvinta, přiznávka, rozklad) 10. Hra písně se současným zpěvem 11. Transpozice písně 12. Možnosti obohacování doprovodu lidové (umělé) písně C/ Hudebně pohybová výchova v mateřské škole 13. Hra vybrané přednesové skladby (písně) jako součást hudebně pohybové aktivity dítěte 14. Hudebně pohybové činnosti - reakce na rytmus, polohu a pohyb melodie, barvu tónu, výšku tónu, tempo (jeho změny) a dynamiku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Cvičení, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na upevnění, další rozvoj a zdokonalení v oblasti vokálních činností a nástrojové (klavírní) hry. Dílčí pozornost je věnována složce hudebně pohybové. Veškeré okruhy jsou prezentovány a naplňovány s ohledem na potřeby praxe.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická zkouška
Účast na cvičeních. Klavírní přehrávka a prezentace vokálního projevu.
|
Doporučená literatura
|
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička. 1. díl pro 1. ? 4. třídu. Cheb: Music, 1995. ISBN 80-85925-01-X.
-
KODEJŠKA, M., POPOVIČ, M. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-099-5.
-
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-515-8.
-
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
-
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2004. ISBN 80-7290-155-9.
-
VOLFOVÁ, H., KOLOVSKÁ, I. Předškoláci v pohybu: cvičíme jako myška, kočka a pejsek. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
|