Vyučující
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy cvičení: 1. Ontogeneze řeči dítěte, rozvoj vyjadřování a porozumění. 2. Komunikační kompetence dítěte v jednotlivých rovinách. 3. Narušení komunikační schopnosti dítěte, příčiny, možnosti nápravy. 4. Možnosti rozvoje řeči, porozumění a komunikace v rámci klíčových kompetence a vzdělávacích oblastí. 5. Metody a formy práce rozvíjející komunikační a řečové dovednosti. 6. Hra jako prostředek rozvoje řeči a komunikace. 7. Diskuze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je podat souvislou a ucelenou informaci o stavu, vývoji, možnostech rozvíjení a diagnostice komunikačních a řečových dovedností předškolních dětí a poskytnout k této problematice konkrétní náměty pro práci s dětmi v MŠ.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Rozhovor, Test
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění seminárních úkolů, seminární práce, prezentace vlastní práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
-
DAŇKOVÁ, H. Hry pro rozvoj myšlení a řeči: dětem od 3?7 let. Praha: Multimedia ART, 2002.
-
LYNCH, Ch., KIDD, J. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Šebesta Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
-
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
|