Předmět: Komunikativní a řečové dovednosti

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Komunikativní a řečové dovednosti
Kód předmětu KPV/MKRD
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy cvičení: 1. Ontogeneze řeči dítěte, rozvoj vyjadřování a porozumění. 2. Komunikační kompetence dítěte v jednotlivých rovinách. 3. Narušení komunikační schopnosti dítěte, příčiny, možnosti nápravy. 4. Možnosti rozvoje řeči, porozumění a komunikace v rámci klíčových kompetence a vzdělávacích oblastí. 5. Metody a formy práce rozvíjející komunikační a řečové dovednosti. 6. Hra jako prostředek rozvoje řeči a komunikace. 7. Diskuze.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je podat souvislou a ucelenou informaci o stavu, vývoji, možnostech rozvíjení a diagnostice komunikačních a řečových dovedností předškolních dětí a poskytnout k této problematice konkrétní náměty pro práci s dětmi v MŠ.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Rozhovor, Test

Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění seminárních úkolů, seminární práce, prezentace vlastní práce.
Doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
  • DAŇKOVÁ, H. Hry pro rozvoj myšlení a řeči: dětem od 3?7 let. Praha: Multimedia ART, 2002.
  • LYNCH, Ch., KIDD, J. Cvičení pro rozvoj řeči: prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
  • Šebesta Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
  • ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
  • VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr