Vyučující
|
-
Šulcová Věra, Mgr.
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Matematické představy, matematické myšlení, matematická logika 2. Pojmotvorný proces 3. Relace a operace v matematice 4. Příprava na pojem přirozené číslo 5. Slovní úlohy 6. Základní geometrické pojmy 7. Geometrie ve čtvercové síti 8. Příprava na teorii míry v geometrii 9. Rozvoj prostorové představivosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět ukazuje studentům rozvoj matematických představ u dětí předškolního věku v oblasti aritmetiky a geometrie. Naznačuje typy matematického myšlení, induktivní metody poznání a intuici a seznamuje studenty s pojmotvorným procesem a rozvojem geometrické představivosti. Seznamuje s aritmetikou potřebnou pro názorné představy o přirozeném čísle a početních úkonech a se základními geometrickými pojmy a jejich modely. Využívá přitom Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Témata: 1. Matematické představy, matematické myšlení, matematická logika 2. Pojmotvorný proces 3. Relace a operace v matematice 4. Příprava na pojem přirozené číslo 5. Slovní úlohy 6. Základní geometrické pojmy 7. Geometrie ve čtvercové síti 8. Příprava na teorii míry v geometrii 9. Rozvoj prostorové představivosti
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast, splnění zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
HAMAN, Aleš. K otázkám teorie četby a čtenářství krásné literatury [Praha], 1988..
-
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Praha : SPN, 1987. 236 s.
-
PAPÍK, R. Naučte se číst. Praha : Grada, 1992. 184 s.
-
TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno : CERM, 1999.
-
VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha : ISV nakl., 1995. 189 s..
|