Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje s formami a metodami výuky přírodovědných témat v předškolním vzdělávání. Důraz je kladen na přímý kontakt s přírodou, ekosystémové pojetí výuky, badatelské a projektové vyučování a na vytváření pozitivního vztahu dětí k živým organismům. Součástí jsou vycházky do přírody a exkurze do středisek ekologické výchovy, seznámení se s jejich nabídkou pro školy a učitele a ukázkami ekovýchovných programů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Pozorování, Projektová výuka, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Cvičení, Seminář
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na přírodovědná témata (chemie, fyzika), se kterými se děti setkávají v běžném životě. Důraz bude kladen na interdisciplinární vazby a metody vedoucí k pochopení přírodovědných a technických souvislostí. Studenti si prakticky vyzkouší provádění pokusů a herních aktivit vedoucích k posílení přírodovědné gramotností na úrovni dětí předškolního věku. V jednotlivých celcích budou využity prvky ekologické výchovy, bezpečnosti se zacházením s chemikáliemi běžně používanými doma.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Prezentace skupinové práce, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Aktivní účast na seminářích, účast na exkurzích do středisek ekologické výchovy, vytvoření pracovních listů, vypracování seminární práce a její ústní prezentace a obhajoba na semináři
|
Doporučená literatura
|
-
Materiály a publikace vydávané středisky ekologické výchovy.
-
Cornell, J. Objevujeme přírodu. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
|