Vyučující
|
-
Slabáková Nikola, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
A. V rovině teroetické je pozoronost věnována postupně níže uvedeným okruhům: - Význam hlasové výchovy pro učitele a dítě. - Lidský hlas - řeč, jazyk, mluvení, zpěv. - Anatomie a fyziologie hlasového ústrojí. - Základy pěvecké techniky - dechová technika, hlasová technika (hlasová cvičení), artikulační technika. - Dětský hlas a jeho vývoj (rozsah, hlasová změna). - Poruchy hlasu u dětí. Prevence hlasových poruch. - Hlasová hygiena. - Vokální činnosti v předškolní a mimoškolní praxi - vokální imitace, vokální intonace, vokální improvizace. Pozn.: Teoretické poznatky jsou v průběhu semestru prezentovány na přednášce, dle možností, rovněž v rovině teoretické. B. V rámci cvičení si student osvojuje a upevňuje správné pěvecké návyky, provádí dechová a hlasová cvičení, rozšiřuje hlasový rozsah a učí se pracovat s písňovým materiálem
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Demonstrace, Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Témata: 1. Význam hlasové výchovy pro učitele a dítě. 2. Lidský hlas - řeč, jazyk, mluvení, zpěv. 3. Anatomie a fyziologie hlasového ústrojí. 4. Základy pěvecké techniky - dechová technika, hlasová technika (hlasová cvičení), artikulační technika. 5. Dětský hlas a jeho vývoj (rozsah, hlasová změna). 6. Poruchy hlasu u dětí. Prevence hlasových poruch. 7. Hlasová hygiena. 8. Vokální činnosti v předškolní a mimoškolní praxi - vokální imitace, vokální intonace, vokální improvizace.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností
- orientace v probírané problematice (teoretické okruhy) - prezentace písní dle vlastního výběru (3 - 5, z toho alespoň 1 v moll tónině), opakování /přenos hraných (zpívaných) tónů do své hlas. polohy, analýza souzvuků
|
Doporučená literatura
|
-
Prokeš. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. Liberec, 2009. ISBN 978-80-7372-444-3.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha, 2004. ISBN 80-7178-916-X.
-
Vrchotová-Pátová j. Pěvecká příprava učitelů hudební výchovy. Praha, 1976.
|