Vyučující
|
-
Konvalinková Jana, MgA. Ph.D.
-
Valkoun Vilém, Mgr.
-
Holubec Jiří, prof. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci výuky předmětu je pozornost věnována prohlubování a zdokonalování návyků a dovedností v oboru nástrojové (klavírní) hry. Prostřednictvím hry etud a přednesových skladeb se navazuje a pokračuje v rozvoji nástrojové techniky. Součástí nástrojové hry je hra akordů a kadencí. Práce s písní se postupně stává těžištěm práce v hodinách. Při výuce je kladen důraz na zvládnutí akordického doprovodu s užitím hlavních harmonických funkcí. V rámci práce s písní se student učí písně transponovat. Seznam doporučených písní ke hře je součástí plánu výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci výuky předmětu jsou pěstovány a dále rozvíjeny technické dovednosti, vedoucí ke schopnosti prakticky a pohotově ovládat nástroj (klavír) v hudebně výchovném procesu na 1. stupni základní školy. Nástrojová technika je rozvíjena prostřednictvím hry etud, přednesových skladeb, těžiště práce spočívá ve zvládnutí doprovodu k 50 písním. Forma prostého akordického doprovodu je nahrazována doprovodem stylizovaným, uplatněny jsou zejména: dudácká kvinta, rozklad, přiznávka, střídavý bas). Pozornost je věnována nácviku modelů a zautomatizování vlastního principu rozezpívání. Vybrané písně se student učí transponovat. Nedílnou součástí hry písní je předehra, kterou student umí vytvořit. Student je poučen o hře podle kytarových značek.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Analýza výkonů studenta
Přípravu na výuku student pravidelně dokládá přehrávkou vybraných písní, etud, přednes. skladeb. Při zápočtové (zkoušk.) přehrávce student prezentuje nastudovaný repertoár dle zadaného požadavku. V případě distančního vzdělávání student k zápočtu/zkoušce předkládá nastudovaný repertoár v podobě videozáznamu.
|
Doporučená literatura
|
-
Písnička I - Zpěvník pro I. stupeň zíkladní školy..
-
Písnička I - Zpěvník pro I. stupeň zíkladní školy..
-
BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A. Klavírní škola pro začátečníky.. Praha-Supraphon, 1989.
-
JAGLOVÁ, J. Hudební výchova 3, 4, 5.. Brno-Nová škola, 1999.
-
Kleinová, E., Fišerová, A., Müllerová, E. Album etud 1-5. Praha: Supraphon, 1985.
-
Kleinová, Müllerová, Fišerová. Album etud I - III.
-
Lišková, Hurník. Zpěvníky a metod. příručky pro 1. - 5. roč. ZŠ.
-
Lišková, M., Hurník, L. Hudební výchova pro 1. - 5. ročník základní školy.
|