Vyučující
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy přednášek a cvičení: 1. Úvod do problematiky. Třídění bohemistických nauk. 2. Zvuková stránka jazyka. Rozdělení konsonantů a vokálů. Zvukové prostředky souvislé řeči. Změny hlásek při spojování v souvislé řeči. 3. Pojmenování. Formy pojmenování. 4. Pojmenování konkrétní a abstraktní. Rozsah a obsah významu pojmenování. 5. Pojmenování jednoznačná (antroponyma, toponyma, chrématonyma). 6. Pojmenování mnohoznačná. Pojmenování souznačná. Pojmenování opozitní. 7. Expresívní významy pojmenování. Pojmenování nepřímá. 8. Slovo. Slovo z hlediska slovnědruhového. Vlastnosti slov. Klasifikace slov. Motivovanost slov. 9. Slovní zásoba. Vrstvy ve slovní zásobě. Obohacování slovní zásoby. Lexikografie. 10. Způsoby, postupy a prostředky tvoření slov. Základní slovotvorné vztahy. 11. Slovotvorná stavba slova. Hláskové alternace. 12. Pojmenovací kategorie. Slovotvorné třídy, typy a podtypy. 13. Souhrn problematiky. 14. Diskuze k tematice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pracovní činnosti (dílny), Skupinová konzultace, Seminář
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům souvislé a ucelené informace o koncepci lingvistických nauk se zaměřením na nauky o hláskách, lexikologii a slovotvorbu ve spojení s didaktickými aspekty problematiky a upravené pro potřeby studia učitelství 1. stupně ZŠ.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Didaktický test
Požadavky zápočtu: aktivní účast na seminářích (absence max. 20 %), úspěšnost v zápočtovém testu 1,2, seminární práce na zadané téma. Ústní zkouška: prokázání orientace v oboru. DISTANČNÍ VÝUKA: plnění distančních seminárních úkolů, dle rozhodnutí vyučujícího zkouška formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český.
-
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2., rozš. vyd.. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-84-6.
-
HAVLOVÁ, I. a kol. Český jazyk A pro studující učitelství 1. st. ZŠ a SPPg.. Praha-UK, 1999.
-
HUBÁČEK, J. a kol. Čeština pro učitele.. Opava-Optys, 1996.
-
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Zdenka RUSÍNOVÁ a Miroslav GREPL. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. [i.e. 4. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7106-624-8.
-
VYKOUKALOVÁ,Věra. FLS stručně (studijní texty k úvodu do češtiny, naukám ohláskách, lexikologii a slovotvorbě), 2. vydání. TUL, Liberec, 2014. ISBN 978-80-7494-172-6.
|