Lecturer(s)
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Thematic areas: 1. Current trends in teaching reading and writing. 2. Development of graphomotor skills from preschool age. 3. Types of handwriting. 4. Handwriting characters, handwriting errors. 5. Methodology of writing in 1st year. 6. Assessment in writing lessons, text correction. 7. Reading literacy and its development. 8. Development of reading instruction methods. 9. Methodology of reading instruction in 1st year. 10. Interdisciplinary relations. 11. Reading workshop. 12. Work with text in 1st grade. 13. Learning disabilities. 14. Student presentations.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Lecture
- Preparation for exam
- 30 hours per semester
- Class attendance
- 56 hours per semester
- Semestral paper
- 30 hours per semester
- Preparation for credit
- 10 hours per semester
- Home preparation for classes
- 24 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Předmět rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků. Přibližuje studentům metodologii výuky čtení, psaní v počátečních ročnících ZŠ v jejich historickém kontextu i na základě vlastního pozorování reality v dnešních školách. Přednášky a jejich témata jsou následně rozvíjena a prakticky zkoušena v rámci cvičení. V průběhu výuky si studenti prakticky osvojí vzorové písmo.
Theoretical knowledge and practical skills in the field.
|
Prerequisites
|
General orientation in the subject.
|
Assessment methods and criteria
|
Systematické pozorování studenta, Written assignment
Participation in seminars, presentations, seminar paper. Written exam. The course is held in Czech language, the requirements are stated in the Czech version.
|
Recommended literature
|
-
Učebnice a písanky pro 1. ročník ZŠ.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.. Rozvoj grafomotoriky. Jak rozvíjet kreslení a psaní.. Brno:Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-0977-9.
-
Fasnerová, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha, 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J., eds. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2016. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ., R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní.. Praha, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
WILDOVÁ., R.. Aktuální problémy didaktiky čtení.. Praha, 2002. ISBN 80-7290 -103-6.
|