Vyučující
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Slabáková Nikola, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Součásti procesu v dramatické výchově (osobnostní a sociální rozvoj). 2. Výhody a limity metod dramatické výchovy. 3. Osobnost učitele dramatické výchovy a jeho řídící role. 4. Uspořádání lekce dramatické výchovy. 5. Průpravné hry a cvičení - uvolnění, objevování sebe a okolního světa. 6. Průpravné hry a cvičení - komunikace, pohyb. 7. Uplatnění metod dramatické výchovy I. 8. Uplatnění metod dramatické výchovy II. 9. Uplatnění metod dramatické výchovy III. 10. Volba námětů a předloh. 11. Žánry a druhy vhodné pro improvizaci podle literatury. 12. Reflexe a její význam. 13. Mikrovýstupy studentů. 14. Mikrovýstupy studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci výuky student rozvíjí schopnosti a dovednosti potřebné k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik dramatické výchovy. Osvojí si základní poznatky a metodické postupy pro vedení dětí v dramatické lekci. Naučí se využívat metody a techniky dramatické výchovy tak, aby je byl schopen aplikovat v různých předmětech na 1. st. ZŠ. Současně je v rámci práce s literárními texty rozvíjena čtenářská gramotnost. Na témata přednášek navazuje výuka v rámci seminářů.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní zapojení do dramaticko-výchovných aktivit, písemná a ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BLÁHOVÁ, K.. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
KOŤÁTKOVÁ, S.. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy.. Praha, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
-
MACHKOVÁ, E.. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu.. Praha, 1996. ISBN 80-85883-16-3.
-
MACHKOVÁ, E.. Jak se učí dramatická výchova.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
MACHKOVÁ, E.. Metodika dramatické výchovy.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
-
MACHKOVÁ, E.. Úvod do studia dramatické výchovy.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
-
MORGANOVÁ, N.,SAXTONOVÁ, J.. Vyučování dramatu. Praha, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
VALENTA, J.. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, 1995.
-
VALENTA, J.. Metody a techniky dramatické výchovy.. Praha, 1998. ISBN 80-86106-02-0.
-
WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha, 1996. ISBN 80-901660-2-4.
|