|
Vyučující
|
-
Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
-
Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Učitel a jeho pojetí výuky (role učitele ve výuce, profesní činnosti učitele, kompetence učitele, vyučovací styl) 2. Projektování výuky 1: Kurikulum primárního vzdělávání (cíle a obsah, psychodidaktické aspekty koncipování obsahu vzdělávání, RVP) 3. Projektování výuky 2: Práce učitele s cíli, obsahem a prostředky výuky (specifika projektování výuky na 1. st. ZŠ, didaktická transformace učiva, tvorba ŠVP a učebních plánů, individualizace učebních plánů s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, příprava učitele na vyučovací hodinu, učebnice) 4. Realizace výuky: Vyučovací prostředky. Organizační formy výuky na 1. st. ZŠ (individuální vyučování a jeho uplatnění na 1. st. ZŠ, hromadné vyučování a jeho didaktické aspekty, skupinové vyučování, kooperativní výuka, problémové vyučování, individualizace a diferenciace ve výuce, problematika domácích úkolů)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Cvičení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět studentům představuje psychodidaktiku jako interdisciplinární teorii, jež při analýze vyučování zohledňuje aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické a sociálně psychologické. V tomto komplexním pojetí se studenti seznamují se specifiky primárního vzdělávání.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Prezentace skupinové práce, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Účast na cvičeních, plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: PORTÁL, 2001..
-
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004..
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Portál, Praha, 450 s.. &, &.
-
MAŇÁK, J., JANÍK T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
|