Course: Didactics of Stylistic,Communication and Literary Education

» List of faculties » FP » KPV
Course title Didactics of Stylistic,Communication and Literary Education
Course code KPV/PDSK
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
Course content
In the part focused on didactics of stylistics and communication, students become basic theoretical knowledge and practical skills necessary for the effective management of communication classes at elementary school. The course focuses on the modern methods and methods of developing pupils' communicative skills and their initial written expression in the basic departments of information, descriptive and narrative style. In the literary part the subject follows the previous orientation and knowledge of child literary productions. The subject is conceived as an activity teaching with the possibility of varying access to the substance based on the students' own creative activity. Emphasis is placed on direct profiling of the text, its interiorization, the development of fantasy and the possible influence of attitudes.

Learning activities and teaching methods
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Working activities (workshops)
  • Class attendance - 28 hours per semester
  • Home preparation for classes - 14 hours per semester
  • Presentation preparation (report) - 7 hours per semester
  • Semestral paper - 17 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test - 24 hours per semester
Learning outcomes
The aim of the course is to acquire the basic theoretical knowledge and practical skills necessary for effective conduction of communication, stylistic and literary lessons in primary education.
Theoretical knowledge and practical skills in the field.
Prerequisites
General orientation in the subject.

Assessment methods and criteria
Student's performance analysis, Student's linguistic performance analysis, Practical demonstration of acquired skills, Interview, Test

Activity in the classes, micropresentation, essay, graded assessment. The course is held in Czech language, all requirements are stated in the Czech version.
Recommended literature
  • ALTMANOVÁ, J.a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka.. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
  • BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN ISBN 80-7238-182-.
  • FIŠER, Z. A kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.
  • GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: Universitas Ostraviensis., 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
  • HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
  • KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.
  • KOTEN, T. Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí.. Most: Hněvín., 2006. ISBN 80-86654-18-4.
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
  • ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha: Karolinum., 2005. ISBN 80-7184-711-9.
  • TOMAN, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích., 2007. ISBN 978-80-7394-038-6.
  • VALA, J. Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8.
  • WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-579-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester