Předmět: Osobnostní a sociální výchova

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Osobnostní a sociální výchova
Kód předmětu KPV/PMOSV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Osobnostní a sociální výchova - vymezení, cíle, metody, výstupy, bezpečné prostředí, příprava, evaluace. 2. Kompetence pedagoga pro aplikaci osobnostní a sociální výchovy do práce mateřské školy. Psychosociální zátěž v práci učitele, psychohygienické návyky. 3. Osobnostní a sociální výchova a tematické bloky v mateřské škole. 4. Kdo jsem, jaký jsem - sebepoznání dítěte, vztah k sobě samému, seberegulace a sebeorganizace. 5. Já a druzí, druzí a já - vztah dítěte ke svým vrstevníkům a k dospělým osobám, společné sdílení, porozumění druhým, komunikace, kooperace, kompetence, řešení problémů. 6. Já a svět okolo - vnímání odlišnosti, vnímání rizik, zdravý životný styl, rodina, uplatnění ve světě. 7. Kreativita. Hodnoty, postoje, praktická etika.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Cvičení, E-learning, Prezentace práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí osobnostní a sociální výchovy, která prostupuje všemi vzdělávacími oblastmi. Osobnostní a sociální výchova přispívá k autentickému navazování vztahů učitele s dětmi a jejich rodiči, k rozvoji vztahů mezi dětmi, k vytváření zdravého sebepojetí a vztahu dítěte ke světu, který jej obklopuje. Pro efektivní zvládání požadavků předškolní výchovy, vyjádřených především v rovině kompetencí učitele v mateřské škole, je nezbytné, aby si učitel osvojil dovednosti reprezentované touto oblastí.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Ústní prezentace samostatné práce studenta

Aktivní účast na cvičeních, tvorba a prezentace seminární práce.
Doporučená literatura
  • BERNE,E. Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog, 1992.
  • SYSLOVÁ, Z. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
  • Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova, Kladno, Aisis 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr