Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci předmětu studenti vykonávají hospitace a náslechy, řízené pozorování, analýzu ve vybraných předškolních zařízeních (běžných, speciálních, alternativních: 2x běžná MŠ, speciální MŠ při Jedličkově ústavu v Liberci, MŠ s prvky Montessori a waldorfské pedagogiky) a v dalších pedagogických a sociálních institucích (Člověk v tísni, dětské centrum Paprsek). Student poznává různé typy MŠ v Libereckém kraji, účastní se konzultací s řediteli MŠ, s didaktikem praxe, reflektuje realizované náslechy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Cvičení
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zajistit studentům vlastní zkušenost s oborem.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozhovor, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Vedení pedagogického deníku, hospitace didaktiků na praxi
|
Doporučená literatura
|
-
Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
-
Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
-
SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.
-
SYSLOVÁ, Z. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
|