Vyučující
|
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy - přednáška, cvičení: 1. Pedagogika jako věda. 2. Výchova jako systém. 3. Kurikulární reforma - ŠVP PV a profilace školy, TVP a jeho tvorba. 4. Činitelé výchovy - vychovatel a vychovávaný. 5. Metody a formy výchovné práce v mateřské škole - organizační formy, výchovné a vzdělávací metody, inovativní přístupy v mateřské škole. 6. Evaluace v MŠ - evaluace fungování MŠ, evaluace TVP, pedagogicko-diagnostické činnosti, reflexe výchovně-vzdělávacího procesu, sebereflexe učitelky. 7. Shrnutí učiva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním pojmoslovím, které utváří obsahovou náplň studia. Tyto pojmy pak propojujeme do systémů a struktur, jež tvoří základní rámec znalostí nezbytných pro další studium.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test
Aktivní účast na výuce, plnění průběžných úkolů, prezentace na zadané téma, závěrečný test.
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁL, A.; OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985..
-
HORÁK, J.; KRATOCHVÍL, M.; PAŘÍZEK, V. Nástin dějin pedagogiky. Liberec: Technická univerzita, 2003..
-
Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
-
Průcha J. Moderní pedagogika. Portál, Praha, 1997.
-
SYSLOVÁ, Z., ed. Rozvoj profesních a mentorských dovedností učitelů mateřských škol. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7881-9.
|