Předmět: Předškolní pedagogika 2

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Předškolní pedagogika 2
Kód předmětu KPV/PMPP2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předškolní pedagogika v systému pedagogických věd. Základní pojmy - socializace, výchova, vzdělávání, vzdělání, vyučování. 2. Funkce předškolní výchovy, postavení předškolní výchovy v systému výchovy a vzdělávání, význam instituce mateřské školy pro život dítěte a současné rodiny. 3. Vzdělávání dětí předškolního věku v České republice - současný stav institucí pro předškolní vzdělávání, právní zakotvení předškolní výchovy. 4. Vybrané přístupy k předškolní výchově - sociocentrické, pedocentrické a osobnostní pojetí. 5. Současné tendence v předškolním vzdělávání. Společné vzdělávání, vzdělávání dětí dvouletých. 6. Kurikulum - společenskohistorické souvislosti, proměny kurikula, kurikulární reforma. 7. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, klíčové kompetence. 8. Proměna cílů a obsahů předškolního vzdělávání. Didaktická transformace vzdělávacích obsahů. 9. Sociální dimenze dětství a výchovy. Vztah zrání, učení, socializace a výchovy ve vývoji dítěte. 10. Hra jako prostředek všestranného rozvoje dítěte, její členění, význam pro socializaci a výchovu. 11. Rodinná výchova - proměna rodiny na přelomu tisíciletí, funkce rodiny, výchovné styly, typy rodinné výchovy, dysfunkční a a funkční rodina. 12. Vztahy rodiny a mateřské školy - vstup dítěte do mateřské školy, budování vztahu rodič-učitel, komunikace mezi rodinou a mateřskou školou. 13. Učitel mateřské školy - profese učitele, kompetence učitele, očekávání společnosti. Specifika práce učitele v mateřské škole. 14. Metodologické otázky výzkumu v pedagogice - etika výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Cvičení, E-learning
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět představuje hlavní oblasti předškolní pedagogiky a předškolní výchovy v teoretické i aplikační rovině.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta

Aktivní účast na výuce, plnění průběžných úkolů, prezentace na zadané téma, závěrečný test, písemná zkouška.
Doporučená literatura
  • DOSTÁL, A.; OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985..
  • KOŤÁTKOVÁ, S. 2008. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1568-1..
  • Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál, Praha 2002..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr