Vyučující
|
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předškolní pedagogika v systému pedagogických věd. Základní pojmy - socializace, výchova, vzdělávání, vzdělání, vyučování. 2. Funkce předškolní výchovy, postavení předškolní výchovy v systému výchovy a vzdělávání, význam instituce mateřské školy pro život dítěte a současné rodiny. 3. Vzdělávání dětí předškolního věku v České republice - současný stav institucí pro předškolní vzdělávání, právní zakotvení předškolní výchovy. 4. Vybrané přístupy k předškolní výchově - sociocentrické, pedocentrické a osobnostní pojetí. 5. Současné tendence v předškolním vzdělávání. Společné vzdělávání, vzdělávání dětí dvouletých. 6. Kurikulum - společenskohistorické souvislosti, proměny kurikula, kurikulární reforma. 7. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - vzdělávací oblasti, očekávané výstupy, klíčové kompetence. 8. Proměna cílů a obsahů předškolního vzdělávání. Didaktická transformace vzdělávacích obsahů. 9. Sociální dimenze dětství a výchovy. Vztah zrání, učení, socializace a výchovy ve vývoji dítěte. 10. Hra jako prostředek všestranného rozvoje dítěte, její členění, význam pro socializaci a výchovu. 11. Rodinná výchova - proměna rodiny na přelomu tisíciletí, funkce rodiny, výchovné styly, typy rodinné výchovy, dysfunkční a a funkční rodina. 12. Vztahy rodiny a mateřské školy - vstup dítěte do mateřské školy, budování vztahu rodič-učitel, komunikace mezi rodinou a mateřskou školou. 13. Učitel mateřské školy - profese učitele, kompetence učitele, očekávání společnosti. Specifika práce učitele v mateřské škole. 14. Metodologické otázky výzkumu v pedagogice - etika výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Cvičení, E-learning
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje hlavní oblasti předškolní pedagogiky a předškolní výchovy v teoretické i aplikační rovině.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Aktivní účast na výuce, plnění průběžných úkolů, prezentace na zadané téma, závěrečný test, písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁL, A.; OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985..
-
KOŤÁTKOVÁ, S. 2008. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1568-1..
-
Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál, Praha 2002..
|