Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
V rámci předmětu studenti realizují pravidelně (1x týdně) hospitace a náslechy ve vybrané mateřské škole a připravují se na vlastní pedagogické činnosti s dětmi. Student získává orientaci v každodenních provozních záležitostech MŠ, pozoruje v praxi profesní kompetence učitelky MŠ, zvyšuje vlastní pedagogicko-psychologickou i metodickou připravenost pro tvorbu příprav i pro samostatné vedení pedagogických činností s dětmi. Pozorovanou problematiku i počáteční samostatné pedagogické činnosti student reflektuje se cvičným učitelem a s vedoucím praxe a osvojuje si metody hodnocení vlastních pedagogických činností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Klinická praxe pod dohledem
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 84 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je navázat na dosavadní formy praxe a prohloubit přímou zkušenost s oborem.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Hospitace
Účast na cvičeních a pravidelné průběžné odborné praxi v mateřské škole, vedení pedagogického deníku, rozprava o tématech pozorovaných v průběhu praxe, analýza pozorované problematiky.
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁL, A.; OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985..
-
KREJČOVÁ, V., POCHE KARGEROVÁ, J.. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-695-0.
-
SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.
-
SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.
-
Syslová, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
|