Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti. 2. Výchova v období osvícenství v Anglii (John Locke) a Francii (Jean J. Rousseau), princip autority a svobody ve výchově. 3. Německá pedagogika 18. století, filantropismus a cesta ke školskému systému a povinné návštěvě škol. 4. Systém a výchova - J. F. Herbart. 5. Pokrok a výchova, pozitivismus a výchova - H. Spencer, G. A. Lindner, J. Úlehla. 6. Čin a výchova - americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey). 7. Experimentální pedagogika a "zájem o dítě" na přelomu 19. a 20. století. 8. Volná výchova, reformní pedagogika zač. 20. stol - východiska, koncepce, diskursy. 9. Václav Příhoda a princip racionalizace ve výchově. 10. Školská meziválečná reforma v ČSR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody vzdělávání a výchovy v širších pedagogických souvislostech. V popředí stojí otázky humanity výchovy, svobody a autority ve výchově, role rozumu a smyslů v historické reflexi o výchově, koncepty pokroku ve výchově a v neposlední řadě otázka reformy elementárního či primárního vzdělávání a reformy školy obecně. Pozornost je věnována rovněž historickému vývoji a proměně učitelské profese.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008..
-
PAVLOVSKÁ, M., SYSLOVÁ, Z., ŠMAHELOVÁ, B. 2012. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5981-8..
-
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál 2001..
-
SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.
|