Předmět: Primární pedagogika 1

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Primární pedagogika 1
Kód předmětu KPV/PPPP1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti. 2. Výchova v období osvícenství v Anglii (John Locke) a Francii (Jean J. Rousseau), princip autority a svobody ve výchově. 3. Německá pedagogika 18. století, filantropismus a cesta ke školskému systému a povinné návštěvě škol. 4. Systém a výchova - J. F. Herbart. 5. Pokrok a výchova, pozitivismus a výchova - H. Spencer, G. A. Lindner, J. Úlehla. 6. Čin a výchova - americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey). 7. Experimentální pedagogika a "zájem o dítě" na přelomu 19. a 20. století. 8. Volná výchova, reformní pedagogika zač. 20. stol - východiska, koncepce, diskursy. 9. Václav Příhoda a princip racionalizace ve výchově. 10. Školská meziválečná reforma v ČSR.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody vzdělávání a výchovy v širších pedagogických souvislostech. V popředí stojí otázky humanity výchovy, svobody a autority ve výchově, role rozumu a smyslů v historické reflexi o výchově, koncepty pokroku ve výchově a v neposlední řadě otázka reformy elementárního či primárního vzdělávání a reformy školy obecně. Pozornost je věnována rovněž historickému vývoji a proměně učitelské profese.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Písemný test
Doporučená literatura
  • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008..
  • PAVLOVSKÁ, M., SYSLOVÁ, Z., ŠMAHELOVÁ, B. 2012. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5981-8..
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál 2001..
  • SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr