Vyučující
|
-
Modrá Jana, Mgr.
-
Růžičková Martina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Systém rostlin, živočichů a hub. Potravní vztahy. Adaptace organismů na životní prostředí. 2. Ekosystém les - Lužní a teplomilné lesy, bučiny a jedlobučiny, 3. Ekosystém les - borové lesy, horské smrčiny, kulturní lesy. 4. Ekosystém louka - Louky a pastviny. 5. Ekosystém louka - Paseky, stepi a lesostepi. 6. Ekosystém pole - Pole, meze, úhory a větrolamy. 7. Vodní ekosystémy - Řeky, potoky a rybníky. 8. Vodní ekosystémy - Jezera, přehrady a rašeliniště. 9. Terénní exkurze. 10. Ohrožené ekosystémy v ČR. Písčiny, skály a sutě. Jeskyně a propasti. 11. Ekosystém lidská obydlí - Zahrady, sady, parky a obory. Průmyslová krajina. 12. Ochrana přírody v ČR. 13. Přírodovědná vycházka, zapojení digitálních technologií. 14. Shrnutí učiva, závěrečná reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s živou přírodou, se základy biologického systému a stěžejními pojmy z oblasti ekologie a ochrany přírody. Důraz je kladen na ekosystémové pojetí výuky, chápání vazeb v přírodě a na vytváření pozitivního vztahu dětí k živým organismům. Důležitá je praktická zkušenost v terénu a přímý kontakt s přírodou.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Test
Aktivní účast na cvičeních, písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Průvodce naší přírodou. Praha: Svojtka & Co., 2002. ISBN 80-7237-520-2.
-
ANDĚRA, M. Encyklopedie naší přírody. Slovart, Praha, 2017. ISBN 9788075293466.
|