Vyučující
|
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Kultura - definice pojmu, základní teorie kultury, vliv kultury na socializaci a na edukační proces. Utváření individuální - skupinové - národní - kulturní identity a jejich významnost pro jedince i společnost. 2. Vybrané kulturní entity a jejich vliv na uspořádání světa. Multikulturní realita současného světa a Evropy - vývoj, současnost, migrace a prolínání kultur v historické perspektivě i v současnosti. 3. Multikulturní realita v České republice - cizinci, azylanti, menšiny a subkultury. Vztahy majority a minorit v současné společnosti. Právní postavení menšin, cizinců, azylantů a dalších skupin v České republice. 4. Interkulturní komunikace - percepce, specifika komunikace verbální i neverbální, komunikační etiketa, problematika předsudků a stereotypů, rasismu a xenofobie. Rozvoj interkulturní senzitivity a interkulturních kompetencí. 5. Výchovně-vzdělávací praxe ve školách a specifika práce v zařízeních volného času v České republice s ohledem na zastoupení žáků a klientů cizinců, příslušníků menšin a subkultur. Integrační a inkluzivní koncepty. Dítě/žák s odlišným mateřským jazykem - specifika, metody a formy napomáhající jeho adaptaci na školu a jeho zapojení do volnočasových programů a aktivit. 6. Analýza mediální prezentace multikulturních témat. Metodologie, instrukce, náměty k vlastnímu šetření multikulturní reality na vybraném pracovišti (škola, školní družina, volnočasové zařízení). 7. Příklady dobré praxe - poznatky a zkušenosti s aplikací metod multikulturní výchovy v zahraničí i v České republice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Cvičení
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Projekt individuální
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studující do problematiky multikulturní reality současné společnosti se zaměřením na specifika práce s dětmi a žáky se sociokulturní odlišností. Důraz je kladen na integrační a inkluzivní pojetí multikulturality a na uvědomění a rozvoj interkulturních kompetencí.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Prezentace samostatné výzkumné činnosti studenta
Aktivní účast na cvičeních, studium odborné literatury, analýza webových stránek s multikulturní tématikou, realizace vlastního šetření multikulturní reality na vybraném pracovišti (škola, volnočasové zařízení).
|
Doporučená literatura
|
-
ČENĚK, J., SMOLÍK, J., VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
KROPÁČOVÁ, J. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9.
-
MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L., SCHOLL, L. 2011. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: WoltersKluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-678-3..
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. ISV nakladatelství, Praha 2000.
|