Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci pedagogické praxe se zaměřují na pozorování a analýzu pedagogických činností a výchovně-vzdělávacích programů v oblasti výtvarné, hudební, jazykově-literární, dramatické, tělesné, environmentální či mediální výchovy. Pedagogickou praxi reflektují studenti jak přímo na pracovišti praxe s odborníkem z praxe a vedoucím semináře, tak i následně v rámci reflektivního semináře. Předmět vede k postupnému, sebereflektivnímu rozvoji profesních kompetencí studenta v oblastech - plánování a realizace výchovných a vzdělávacích programů, utváření prostředí pro realizaci výchovných a vzdělávacích aktivit s důrazem na diferencovaný přístup při tvorbě a realizaci pedagogických aktivit, v oblasti hodnocení, reflexe výsledků učení a podpory formativního hodnocení žáků a rovněž v oblasti etického jednání pedagoga.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Cvičení
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Praxe 1 je seznámení studentů se šíří pedagogickou praxí neformálního vzdělávání. V rámci předmětu Praxe 1 musí studenti absolvovat v roli pozorovatele nejméně pět náslechových vícehodinových bloků ve školních družinách, školních a sportovních klubech, domech dětí a mládeže, vybraných partnerských institucích neformálního vzdělávání (vzdělávací oddělení muzeí, galerií) pod vedením svého tutora.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Prezentace skupinové práce
Studenti se aktivně účastní náslechu praxí. Praxe 1 úzce koresponduje s reflektivním seminářem k praxe 1. Oba předměty "koexistují". V reflektivním semináři se studenti seznamují s aspekty odborného pozorování pedagogické praxe, kterou v Praxi 1 náslechově realizují a v základní rovině na místě v praxi analyzují a vyhodnocují jak s odborníkem z praxe, který praxi vede, tak i s vyučujícím reflektivního semináře. Výsledky náslechové praxe jsou vyhodnocovány v rámci portfolia studenta, kde si vede jak analýzu náslechu, přípravu na náslech, tak i vyhodnocení a reflexi náslechové praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
BAČOVÁ, V.. Profesionalizace pedagogů ve Finsku. In KASPEROVÁ, D. ed. Perspektivy neformálního vzdělávání.. TUL:Liberec, 2024. ISBN 978-80-7494-696-7.
-
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BOČKOVÁ, B. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
-
DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy.. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
-
KASPEROVÁ, D. Neformální vzdělávání - příklady dobré praxe.. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020.
|