Předmět: Praxe 2

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Praxe 2
Kód předmětu KPV/PSPX2
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci předmětu Praxe 2 musí studenti aktivně připravit a realizovat čtrnáct bloků praktických činností a účastnit se základních vyhodnocení příprav a výstupů Praxe 2 s odborníkem z praxe, či vedoucím semináře. Na Praxi 2 navazuje reflektivní seminář k Praxi 2 sloužící hlubší a další reflexi příprav, realizace a výstupů Praxe 2 a sebereflexe studenta s ohledem na rozvoj jeho profesních pedagogických kompetencí. Praxi 2 student realizuje v smluvních institucích či v odsouhlasených pedagogických institucích, které kvalitou a zaměřením odpovídají smluvním pedagogickým institucím. Praxe 2 je realizována v institucích, kde jsou vedoucí praxí a odborníci pracovníci praxe v úzkém pracovně tandemovém kontaktu s FP TUL - vzdělávací oddělení muzeí, galerií, školní družiny, Člověk v tísni, vybraná školící střediska ekologické a badatelské výuky. Předmět vede k postupnému, sebereflektivnímu rozvoji profesních kompetencí studenta v oblastech - plánování a realizace výchovných a vzdělávacích programů, utváření prostředí pro realizaci výchovných a vzdělávacích aktivit s důrazem na diferencovaný přístup při tvorbě a realizaci pedagogických aktivit, v oblasti hodnocení, reflexe výsledků učení a podpory formativního hodnocení žáků a rovněž v oblasti etického jednání pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
Problémové metody (badatelské, výzkumné), Klinická praxe pod dohledem, Samostudium studentů
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 56 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Praxe 2 je navrhnout, realizovat a zhodnotit jednoduchý výchovně vzdělávací program pro skupinu dětí či mládeže v rámci neformálního vzdělávání. Program je zaměřen na oblast jazykově-literární, dramatické výchovy či interpretace historicko-kulturního dědictví. Dále je cílem předmětu Praxe 2 systematické pedagogické vedení skupiny dětí v rámci školní družiny či školního klubu po dobu celého semestru v rozsahu min. 4 hod./týdně.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

Studenti se aktivně účastní průběžné praxe. Praxe 2 úzce koresponduje s reflektivním seminářem k praxi 2. Oba předměty "koexistují". V reflektivním semináři jsou studenti vedeni individuálně i v skupinových reflexích k odborné analýze vlastní pedagogické přípravy na průběžnou praxi a zároveň k reflexi vlastních výstupů Praxe 2 a ke kolegiální diskusi a společnému sílení zkušeností z Praxe 2 ve skupině. Výsledky průběžné praxe, záznamy k Praxi 2 jsou vyhodnocovány v rámci portfolia studenta, kde si vede jak analýzu příprav (aktivit, metod, hodnocení), tak i vyhodnocení a reflexi samotné praxe.
Doporučená literatura
  • EICHHORN, Ch. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-439-8.
  • KIRYKOVÁ, S. Interkulturní vzdělávání. In KASPEROVÁ, D. ed. Perspektivy neformálního vzdělávání. TUL: Liberec, 2024. ISBN 978-80-7494-696-7.
  • MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
  • STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr