Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci předmětu Praxe 2 musí studenti aktivně připravit a realizovat čtrnáct bloků praktických činností a účastnit se základních vyhodnocení příprav a výstupů Praxe 2 s odborníkem z praxe, či vedoucím semináře. Na Praxi 2 navazuje reflektivní seminář k Praxi 2 sloužící hlubší a další reflexi příprav, realizace a výstupů Praxe 2 a sebereflexe studenta s ohledem na rozvoj jeho profesních pedagogických kompetencí. Praxi 2 student realizuje v smluvních institucích či v odsouhlasených pedagogických institucích, které kvalitou a zaměřením odpovídají smluvním pedagogickým institucím. Praxe 2 je realizována v institucích, kde jsou vedoucí praxí a odborníci pracovníci praxe v úzkém pracovně tandemovém kontaktu s FP TUL - vzdělávací oddělení muzeí, galerií, školní družiny, Člověk v tísni, vybraná školící střediska ekologické a badatelské výuky. Předmět vede k postupnému, sebereflektivnímu rozvoji profesních kompetencí studenta v oblastech - plánování a realizace výchovných a vzdělávacích programů, utváření prostředí pro realizaci výchovných a vzdělávacích aktivit s důrazem na diferencovaný přístup při tvorbě a realizaci pedagogických aktivit, v oblasti hodnocení, reflexe výsledků učení a podpory formativního hodnocení žáků a rovněž v oblasti etického jednání pedagoga.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Problémové metody (badatelské, výzkumné), Klinická praxe pod dohledem, Samostudium studentů
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Praxe 2 je navrhnout, realizovat a zhodnotit jednoduchý výchovně vzdělávací program pro skupinu dětí či mládeže v rámci neformálního vzdělávání. Program je zaměřen na oblast jazykově-literární, dramatické výchovy či interpretace historicko-kulturního dědictví. Dále je cílem předmětu Praxe 2 systematické pedagogické vedení skupiny dětí v rámci školní družiny či školního klubu po dobu celého semestru v rozsahu min. 4 hod./týdně.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Studenti se aktivně účastní průběžné praxe. Praxe 2 úzce koresponduje s reflektivním seminářem k praxi 2. Oba předměty "koexistují". V reflektivním semináři jsou studenti vedeni individuálně i v skupinových reflexích k odborné analýze vlastní pedagogické přípravy na průběžnou praxi a zároveň k reflexi vlastních výstupů Praxe 2 a ke kolegiální diskusi a společnému sílení zkušeností z Praxe 2 ve skupině. Výsledky průběžné praxe, záznamy k Praxi 2 jsou vyhodnocovány v rámci portfolia studenta, kde si vede jak analýzu příprav (aktivit, metod, hodnocení), tak i vyhodnocení a reflexi samotné praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
EICHHORN, Ch. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-439-8.
-
KIRYKOVÁ, S. Interkulturní vzdělávání. In KASPEROVÁ, D. ed. Perspektivy neformálního vzdělávání. TUL: Liberec, 2024. ISBN 978-80-7494-696-7.
-
MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
|