Předmět: Praxe 3

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Praxe 3
Kód předmětu KPV/PSPX3
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci předmětu Praxe 3 musí studenti aktivně připravit a realizovat čtrnáct bloků praktických činností a účastnit se základních vyhodnocení příprav a výstupů Praxe 3 s odborníkem z praxe, či vedoucím semináře. Na Praxi 3 navazuje reflektivní seminář k Praxi 3 sloužící hlubší a další reflexi příprav, realizace a výstupů Praxe 3 a sebereflexe studenta s ohledem na rozvoj jeho profesních pedagogických kompetencí. Praxi 3 student realizuje v smluvních institucích či v odsouhlasených pedagogických institucích, které kvalitou a zaměřením odpovídají smluvním pedagogickým institucím. Praxe 3 je realizována v institucích, kde jsou vedoucí praxí a odborníci pracovníci praxe v úzkém pracovně tandémovém kontaktu s FP TUL - vzdělávací oddělení muzeí, galerií, školní družiny, Člověk v tísni, vybraná školící střediska ekologické a badatelské výuky. Předmět vede k postupnému, sebereflektivnímu rozvoji profesních kompetencí studenta v oblastech - plánování a realizace výchovných a vzdělávacích programů, utváření prostředí pro realizaci výchovných a vzdělávacích aktivit s důrazem na diferencovaný přístup při tvorbě a realizaci pedagogických aktivit, v oblasti hodnocení, reflexe výsledků učení a podpory formativního hodnocení žáků a rovněž v oblasti etického jednání pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Prezentace práce studentů
Výstupy z učení
Cílem Praxe 3 je navrhnout, realizovat a zhodnotit výchovně vzdělávací činnosti a jednoduché programy pro pobytovou akci v celkové délce minimálně 5 dnů (letní tábor, příměstský tábor, škola v přírodě, sportovně-pobytové akce, harmonizační pobyty dětí a mládeže).
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

Studenti se aktivně účastní průběžné praxe. Praxe 3 úzce koresponduje s reflektivním seminářem k praxi 3. Oba předměty "koexistují". V reflektivním semináři jsou studenti vedeni individuálně i v skupinových reflexích k odborné analýze vlastní pedagogické přípravy na průběžnou praxi a zároveň k reflexi vlastních výstupů Praxe 2 a ke kolegiální diskusi a společnému sílení zkušeností z Praxe 3 ve skupině. Výsledky průběžné praxe, záznamy k Praxi 3 jsou vyhodnocovány v rámci portfolia studenta, kde si vede jak analýzu příprav (aktivit, metod, hodnocení), tak i vyhodnocení a reflexi samotné praxe.
Doporučená literatura
  • EICHHORN, Ch. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-439-8.
  • HAVLŮJOVÁ, H. a kol. Památky nás baví 1.. Praha: Národní památkový ústav., 2015. ISBN 978-80-905631-6-2.
  • KASPEROVÁ, D. Neformální vzdělávání - příklady dobré praxe.. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr