Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci předmětu Praxe 5 musí studenti aktivně připravit a realizovat čtrnáct bloků praktických činností a účastnit se základních vyhodnocení příprav a výstupů Praxe 5 s odborníkem z praxe, či vedoucím semináře. Na Praxi 5 navazuje reflektivní seminář k Praxi 5 sloužící hlubší a další reflexi příprav, realizace a výstupů Praxe 5 a sebereflexe studenta s ohledem na rozvoj jeho profesních pedagogických kompetencí. Praxi 5 student realizuje v smluvních institucích či v odsouhlasených pedagogických institucích, které kvalitou a zaměřením odpovídají smluvním pedagogickým institucím. Praxe 5 je realizována v institucích, kde jsou vedoucí praxí a odborníci pracovníci praxe v úzkém pracovně tandemovém kontaktu s FP TUL - vzdělávací oddělení muzeí, galerií, školní družiny, Člověk v tísni, vybraná školící střediska ekologické a badatelské výuky. Předmět vede k postupnému, sebereflektivnímu rozvoji profesních kompetencí studenta v oblastech - plánování a realizace výchovných a vzdělávacích programů, utváření prostředí pro realizaci výchovných a vzdělávacích aktivit s důrazem na diferencovaný přístup při tvorbě a realizaci pedagogických aktivit, v oblasti hodnocení, reflexe výsledků učení a podpory formativního hodnocení žáků a rovněž v oblasti etického jednání pedagoga. Předměty Praxe 5 a Reflektivní seminář k praxi 5 se zaměřují na otázky aktivizačních a tvořivých forem v neformálním vzdělávání v oblasti výtvarné a hudební výchovy, zohledňují inkluzivní otázky vzdělávání v hudební a výtvarné výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Problémové metody (badatelské, výzkumné)
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Praxe 5 je navrhnout, realizovat a zhodnotit jednoduchý výchovně vzdělávací program pro skupinu dětí či mládeže v rámci neformálního vzdělávání. Program je zaměřen na oblast tělesné výchovy, environmentální výchovy, outdoorových aktivit a oblast interpretace geograficko-sociálního prostoru. Dále je cílem předmětu Praxe 5 systematické pedagogické vedení skupiny dětí v rámci školní družiny či školního klubu po dobu celého semestru v rozsahu min. 4 hod./týdně.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Hospitace
Studenti se aktivně účastní průběžné praxe. Praxe 5 úzce koresponduje s reflektivním seminářem k praxi 5. Oba předměty "koexistují". V reflektivním semináři jsou studenti vedeni individuálně i v skupinových reflexích k odborné analýze vlastní pedagogické přípravy na průběžnou praxi a zároveň k reflexi vlastních výstupů Praxe 5 a ke kolegiální diskusi a společnému sílení zkušeností z Praxe 5 ve skupině. Výsledky průběžné praxe, záznamy k Praxi 5 jsou vyhodnocovány v rámci portfolia studenta, kde si vede jak analýzu příprav (aktivit, metod, hodnocení), tak i vyhodnocení a reflexi samotné praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
ŠOBÁŇOVÁ, P. Muzejní edukace.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-224-3003-4.
-
ŠOBÁŇOVÁ, P. Plánování edukačních aktivit v muzeu.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-224-4626-4.
|