Předmět: Využití senzomotorického Montessori materiálu v pedagogických činnostech neformálního vzdělávání

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Využití senzomotorického Montessori materiálu v pedagogických činnostech neformálního vzdělávání
Kód předmětu KPV/PSSMM
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Montessori pedagogika, rozvoj osobnosti a význam senzomotorického materiálu. 2. Senzitivní fáze vývoje dítěte a význam smyslů pro rozvoj osobnosti. 3. Princip samostatného objevování, badatelství a Montessori pedagogika. 4. Pomůcky, senzomotorický materiál ke vzdělávací oblasti matematika a Montessori pedagogika. 5. Pomůcky, senzomotorický materiál ke vzdělávací kosmická výchova a Montessori pedagogika. 6. Pomůcky, senzomotorický materiál ke vzdělávací kosmická jazyk a Montessori pedagogika. 7. Praktický život a smyslová výchova v Montessori pedagogice. Tzv. polytechnická výchova v Montessori pedagogice.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Projekt individuální - 22 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kursu je seznámit studenty se zásadami rozvoje osobnosti dítěte prostřednictvím senzomotorického Montessori materiálu. Cílem kurzu je jednak seznámení studenta s principy pedagogické práce se senzomotorickým Montessori materiálem, ale i uvědomění se jejich možného využití v pedagogických situacích širšího významu.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Kolokvium

Ústní kolokvium
Doporučená literatura
  • MAËSTRE, V. Počítání: vyrobte si a používejte Montessori pomůcky: moje dílna Montessori.. Praha: Svojtka & Co, 2018. ISBN 978-80-256-2349-7.
  • MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha 1998..
  • PIRODDI, C. Montessori: svět objevování. Počítání.. Praha: Euromedia Group, 2018. ISBN 978-80-7549-551-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr