Předmět: Cvičení z dramatické výchovy

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Cvičení z dramatické výchovy
Kód předmětu KPV/PVCDR
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubištová Máčiková Adriana, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení schopnosti a dovednosti potřebné k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik dramatické výchovy. Studenti se seznamují se základními poznatky a metodickými postupy při vedení dětí v dramatické lekci. Jsou vedeni k samostatné činnosti při přípravě lekcí ale i dílčích výstupů. Tematické okruhy: 1. Základy herectví-hra v roli, improvizace, jevištní prezentace. 2. Divadelní profese-dramaturgie, režie, scénografie, scénická hudba. 3. Východiska pro tvorbu inscenace. 4. Metodické postupy v dramatické výchově. 5. Umělecká tvorba pro děti. 6. Práce s textem, umělecký přednes. 7. Materiál k dramatizaci, autorská práce dětí. 8. Pohádkový příběh. 9. Dramatické uchopení písně, zpěvný a hudební projev v dramatické výchově. 10. Pohyb a rytmizace. 11. Tvorba krátkého divadelního tvaru. Hledání adekvátních inscenačních možností. 12. Příprava projektu, výstupu zaměřeného na dramatickou výchovu ve vzdělávacím procesu. 13. Realizace. 14. Reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozvíjení schopnosti a dovednosti potřebné k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik dramatické výchovy. Studenti se seznamují se základními poznatky a metodickými postupy při vedení dětí v dramatické lekci. Jsou vedeni k samostatné činnosti při přípravě lekcí ale i dílčích výstupů.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta

Zapojení do procesu, prezentace, reflexe.
Doporučená literatura
  • MACHKOVÁ, E., a kol.. Škola dramatickou hrou. Dramatická výchova v primární škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-072-3.
  • MACHKOVÁ, E. Dramatika, hra tvořivost. Praha: H+H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
  • MACHKOVÁ, E.. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk.. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
  • MARUŠÁK., R.. Literatura v akci. Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
  • ŠTEMBERGOVÁ KRATOCHVÍLOVÁ, Š.. Mluvní výchova dětí. Praha: NIPOS-ARTAMA. 2016.
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr