Předmět: Čtenářská gramotnost ve výuce ČJ a literatury

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Čtenářská gramotnost ve výuce ČJ a literatury
Kód předmětu KPV/PVCTG
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Funkční a čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje. 2. Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti - PIRLS a PISA. 3. Metody RWCT, kritické myšlení. 4. Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti. 5. Podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve školách. 6. Práce s textem, formulace otázek a úkolů rozvíjejících čtenářskou gramotnost. 7. Diagnostika a hodnocení čtenářské gramotnosti žáků.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Seminář, Samostudium studentů
Výstupy z učení
Cílem kurzu je vybavit studenty teoretickými informacemi s praktickým přesahem na téma, jak účinně rozvíjet čtenářskou gramotnost při obou účelech čtení (čtení pro literární zkušenost, čtení pro získávání informací) u žáků 1. stupně ZŠ. Studenti budou seznámeni s metodami práce s textem ve výuce (metody RWCT, Kritické myšlení) a způsoby hodnocená čtenářské gramotnosti žáků. Kurs reaguje na aktuální potřebu rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků, na jejich schopnost číst s porozuměním Přednášky budou zaměřeny na teoretické vymezení gramotnosti, seznámí studenty s výzkumů čtenářské gramotnosti PIRLS a PISA. Náplní seminářů bude především praktická práce s uměleckými a neuměleckými texty, na nichž se studenti budou učit rozvíjet (a ověřovat) čtenářskou gramotnost žáků základní školy.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická demonstrace získaných dovedností, Test

Aktivní účast na cvičeních, závěrečný test.
Doporučená literatura
  • ALTMANOVÁ, J. a kol. Gramotnosti ve vzdělávání.. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80 -87000 -74.
  • ALTMANOVÁ, J.a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka.. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
  • FASNEROVÁ, M.. Zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků ZŠ po prvním hodnoticím období podle současného kurikula. Olomouc: UP, 2020. ISBN 978-80-244-5786-4.
  • HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H + H, 2007.
  • KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: PedF UK. 2013.
  • WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-579-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr