Lecturer(s)
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Thematic areas: 1. Functional and reading literacy and possibilities for supporting its development. 2. International reading literacy assessment programs - PIRLS and PISA. 3. RWCT methods, critical thinking. 4. Projects supporting the development of reading literacy. 5. Conditions for the development of reading literacy in schools. 6. Working with text, formulating questions and tasks that develop reading literacy. 7. Diagnosis and assessment of pupils' reading literacy.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Seminár, Students' self-study
|
Learning outcomes
|
Theoretical knowledge and practical skills in the field.
|
Prerequisites
|
General orientation in the subject.
|
Assessment methods and criteria
|
Practical demonstration of acquired skills, Test
Active participation in exercises, final test.
|
Recommended literature
|
-
ALTMANOVÁ, J. a kol. Gramotnosti ve vzdělávání.. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80 -87000 -74.
-
ALTMANOVÁ, J.a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka.. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
-
FASNEROVÁ, M.. Zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků ZŠ po prvním hodnoticím období podle současného kurikula. Olomouc: UP, 2020. ISBN 978-80-244-5786-4.
-
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H + H, 2007.
-
KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010.
-
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: PedF UK. 2013.
-
WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-579-9.
|