Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Úvod do environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO), principy ochrany životního prostředí. 2. Metodika EVVO, základní principy, vybrané metodické postupy ve třídě i v terénu, výukové programy. 3. Filosofie a ochrana životního prostředí, ekosofie, filosofie ústy k životu. 4. Strategie udržitelného rozvoje, aplikace principů UR ve škole, princip osobní odpovědnosti. 5. Ochrana obyvatel. 6. Ochrana ovzduší. 7. Ochrana vod. 8. Ochrana půd a horninového prostředí. 9. Ochrana flóry, fauny a ekosystémů. 10. Ochrana krajiny. 11. Zapojení veřejnosti do ochrany životního prostředí. 12. Výchova žáků k racionálnímu hospodaření s energetickými a materiálními zdroji, praktické činnosti v ZŠ. 13. Výchova žáků k citlivému vztahu k přírodě, praktické činnosti v ZŠ. 14. Závěr, začlenění EVVO do celkového systému výchovy a vzdělávání v ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Projektová výuka, Přednáška, Cvičení
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s obecnými principy přístupu k ochraně životního prostředí, se širším společenským a etickým rámcem, který se potom promítá do práce ve školách. Součástí je přehled hlavních environmentálních problémů jednotlivých složek životního prostředí a způsoby jejich ochrany. Bez těchto znalostí nelze chápat důvody praktických ochranářských opatření. Současně jsou v rámci cvičení diskutovány a procvičovány praktické postupy každodenní aplikace principů udržitelného rozvoje na chod školy a výchovu žáků.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Písemný zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
ANDĚL, P. Ochrana životního prostředí. TU, Liberec, 2005.
-
ANDĚRA, M. Encyklopedie naší přírody. Slovart, Praha, 2017. ISBN 9788075293466.
-
KVASNIČKOVÁ, D. Základy biologie a ekologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-7373-120-5.
-
Máchal, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno 2000..
|