Thematic areas: 1. Reform pedagogical movement - historical overview and pedagogical foundations. New school and new education - new school movement. Reform school movement in interwar Czechoslovakia - reform schools in Zlín. Alternative schooling and alternative educational systems. 2. Waldorf education - principles, analysis, overview. Educational areas in Waldorf education. Pedagogical and didactic analysis of teaching in Waldorf schools. The teacher in the concept of Waldorf education. Practice of selected educational institutions working according to the principles of Waldorf pedagogy - example of Waldorf Kindergarten in Turnov, Waldorf Elementary School in Semily, Waldorf Lyceum in Semily. 3. M. Montessori's pedagogical system - concept of the child, importance of didactic material in Montessori education. Practice of selected educational institutions working according to the principles of M. Montessori pedagogy - example of Montessori Kindergarten and Elementary School in Jablonec nad Nisou, Montessori Elementary School in Liberec. 4. Activity-based teaching models and education in activity-based schools - Adolphe Ferri?re, Jean-Ovide Decroly, Célestin Freinet, Georg Kerschensteiner. 5. Contemporary innovative education. The concept of forest pedagogy, forest kindergartens, and eco-kindergartens in the Liberec region - the practice of LMŠ Lesmír in Liberec. 6. The educational concept "We teach (and learn) outdoors." Basic principles, interdisciplinary relationships, educational projects, methods, and techniques of "We teach (and learn) outdoors" - outdoor laboratory, learning garden, studio, etc. - example of good practice at the Ostašov-Liberec Elementary School. 7. Individual and home education. Individual and home schooling - MZŠ Tanvald. Community education in the Liberec region - Ronja Jindřichovice pod Smrkem school. 8. The "Start Together" educational concept - principles, goals, methods, activity centers, projects, family and school cooperation, wellbeing, respectful approach. Example of good practice - Ostašov-Liberec Elementary School.
|
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Seminár
|
-
CARLGREN, F., KLINGBORG, A.. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera: obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR., 2013. ISBN 978-80-905222-4-4.
-
GRAY, P.. Svoboda učení. Praha: PeopleComm, 2016. ISBN 978-80-87917.
-
HÁNA, D., KOSTELECKÁ, Y.. Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systémů. Praha: PedF UK, 2019. ISBN 978-80-7290-994-0.
-
HERRMANN, ?. 100 vzdělávacích Montessori aktivit: doprovázíme dítě při jeho objevování světa. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2137-0.
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
KASPER, T. Německé venkovské výchovné ústavy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-351-1.
-
KASPER, T. ?Nová škola? v meziválečném Československu ve Zlíně: ideje, aktéři, místa. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3091-7.
-
KAUL, C., D., WAGNER, Ch.. Montessori konkrétně: příručka celostního vzdělávání dětí - nápady pro praxi. Praktický život a smyslová výchova.. Praha: Maitrea., 2014. ISBN 978-80-7500-053-8.
-
KELLER, G.. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky.. Praha: Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
-
KIRCHNER, M. Můj sešit Montessori: práce ruky, čísla, tvary, písmena a zvuky, tvary, příroda. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2008-3.
-
KOEPKE, H. Tři stupně ve vývoji školního dítěte: sedmý, devátý a dvanáctý rok života z hlediska waldorfské pedagogiky: praktické podněty pro rodiče a pedagogy.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-2-0.
-
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
-
NICOLLE, I.. Učíme se s Montessori: založeno na principu Learning by Doing.. Praha: Svojtka & Co, 2017. ISBN 978-80-256-2017-5.
-
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
RICHTER, T.. Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy: pedagogické pojetí a vzdělávací cíle.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-5-1.
-
RÝDL K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha : ISV, 2001..
-
STEINER, R. Výchova dítěte: Metodika vyučování. Olomouc: Michael, 2021. ISBN 978-80-86340-68-5.
-
STEINER, R.. Výchovné umění a poznání člověka.. Český Těšín: Franesa., 2020. ISBN 978-80-88337-18-8.
-
ŠMELOVÁ, E. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UPOL, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.
-
VÁŇOVÁ KREJČOVÁ, V. Začít spolu v kostce: vzdělávací program pro 21. století. Praha: Step by Step ČR, 2022. ISBN 978-80-907802-3-1.
-
VOŠAHLÍKOVÁ, T. Ekoškolky a lesní mateřské školy. Praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol.. Praha: MŽP, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
|