Předmět: Montessori pedagogika

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Montessori pedagogika
Kód předmětu KPV/PVMOP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Reformně pedagogické hnutí - historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova - hnutí nových škol. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy. 2. Pedagogický systém M. Montessori - filozofie pedagogického systému M. Montessori. 3. Pojetí dítěte v pedagogice M. Montessori. 4. Pedagogické principy systému M. Montessori a jeho využití pro učitele 1. st. ZŠ. 5. Výchovná praxe pedagogiky M. Montessori. 6. Význam didaktického materiálu v montessoriovském školství. Kosmická výchova u M. Montessori. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessori - příklad MŠ a ZŠ Montessori v Jablonci nad Nisou a ZŠ v Tanvaldě - videoukázka, videoanalýza. 7. Shrnutí učiva. Zásadní součástí předmětu jsou blokové hospitace na MŠ Montessori Jablonec nad Nisou Kokonín a na ZŠ Tanvald Šumburk. Jedná se o náslechovou praktickou část semináře, kdy studenti řízeně pozorují vybrané principy Montessori pedagogiky a následně je analyzují s učitelkami MŠ a vedoucí semináře. O pozorování vypracují záznam a analýzu. Dále vypracují ve skupině návrh vlastní přípravy na výchovně vzdělávací blok v MŠ a navrhnou vlastní didaktický materiál k danému tématu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 22 hodin za semestr
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět uvádí studenty do problematiky pedagogického systému Marie Montessoriové jako příklad alternativní vzdělávací koncepce s širokým využitím pro učitele v mateřské škole. Předmět seznamuje posluchače nejen s teoretickými východisky a principy montessoriovské pedagogiky, ale i se současnou podobou pedagogické montessoriovské praxe.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Hospitace, Kolokvium

Pravidelné pedagogické hospitace v mateřských školách s prvky alternativních pedagogických koncepcí - Montessori pedagogika, reflexe a kritická analýza hospitací, prezentace reflexe hospitací, vytvoření návrhu výchovně vzdělávacího krátkodobého programu a pracovní činnosti s ohledem alternativně pedagogické směry - Montessori pedagogika.
Doporučená literatura
  • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. Liberec: TUL, 2006..
  • KIRCHNER, M. Můj sešit Montessori: práce ruky, čísla, tvary, písmena a zvuky, tvary, příroda. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2008-3.
  • Montessori, M. Objevování dítěte. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 2001. ISBN 80-86189-01-5.
  • MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr