Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Reformně pedagogické hnutí - historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova - hnutí nových škol. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy. 2. Pedagogický systém M. Montessori - filozofie pedagogického systému M. Montessori. 3. Pojetí dítěte v pedagogice M. Montessori. 4. Pedagogické principy systému M. Montessori a jeho využití pro učitele 1. st. ZŠ. 5. Výchovná praxe pedagogiky M. Montessori. 6. Význam didaktického materiálu v montessoriovském školství. Kosmická výchova u M. Montessori. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessori - příklad MŠ a ZŠ Montessori v Jablonci nad Nisou a ZŠ v Tanvaldě - videoukázka, videoanalýza. 7. Shrnutí učiva. Zásadní součástí předmětu jsou blokové hospitace na MŠ Montessori Jablonec nad Nisou Kokonín a na ZŠ Tanvald Šumburk. Jedná se o náslechovou praktickou část semináře, kdy studenti řízeně pozorují vybrané principy Montessori pedagogiky a následně je analyzují s učitelkami MŠ a vedoucí semináře. O pozorování vypracují záznam a analýzu. Dále vypracují ve skupině návrh vlastní přípravy na výchovně vzdělávací blok v MŠ a navrhnou vlastní didaktický materiál k danému tématu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studenty do problematiky pedagogického systému Marie Montessoriové jako příklad alternativní vzdělávací koncepce s širokým využitím pro učitele v mateřské škole. Předmět seznamuje posluchače nejen s teoretickými východisky a principy montessoriovské pedagogiky, ale i se současnou podobou pedagogické montessoriovské praxe.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia, Hospitace, Kolokvium
Pravidelné pedagogické hospitace v mateřských školách s prvky alternativních pedagogických koncepcí - Montessori pedagogika, reflexe a kritická analýza hospitací, prezentace reflexe hospitací, vytvoření návrhu výchovně vzdělávacího krátkodobého programu a pracovní činnosti s ohledem alternativně pedagogické směry - Montessori pedagogika.
|
Doporučená literatura
|
-
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. Liberec: TUL, 2006..
-
KIRCHNER, M. Můj sešit Montessori: práce ruky, čísla, tvary, písmena a zvuky, tvary, příroda. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2008-3.
-
Montessori, M. Objevování dítěte. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 2001. ISBN 80-86189-01-5.
-
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha, 1998.
|