Předmět: Osobnostní a sociální výchova

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Osobnostní a sociální výchova
Kód předmětu KPV/PVOSV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Osobnostní a sociální výchova - vymezení, cíle, metody, výstupy, bezpečné prostředí, příprava, evaluace. 2. Kompetence pedagogů pro aplikaci osobnostní a sociální výchovy. Osobnostní a sociální výchova a tematické bloky. 3. Kdo jsem, jaký jsem - sebepoznání, vztah k sobě samému, seberegulace a sebeorganizace. 4. Já a druzí, druzí a já - vztah dítěte ke svým vrstevníkům a k dospělým osobám, společné sdílení, porozumění druhým, komunikace, kooperace, kompetice, řešení problémů. 5. Já a svět okolo - vnímání odlišnosti, vnímání rizik, zdravý životný styl, rodina, uplatnění ve světě. 6. Kreativita. Hodnoty, postoje, praktická etika. 7. Psychosociální zátěž v práci učitele, psychohygienické návyky. Odkaz na další informace...

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Projekt individuální - 11 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí osobnostní a sociální výchovy, která je ve výchovně-vzdělávacím procesu prostoupena všemi vzdělávacími oblastmi. Osobnostní a sociální výchova přispívá v práci učitele k autentickému navazování vztahů s dětmi a jejich rodiči, rozvoji vztahů mezi dětmi, vztahu dítěte k sobě samému a vztahu dítěte ke světu, který jej obklopuje. Pro efektivní zvládání požadavků výchovy a vzdělávání vyjádřených především v rovině kompetencí učitele je nezbytné, aby si učitel osvojil dovednosti reprezentované touto oblastí.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická demonstrace získaných dovedností, Rozhovor, Ústní prezentace samostatné práce studenta

Aktivní účast na cvičeních, tvorba a prezentace seminární práce.
Doporučená literatura
  • COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-268-0.
  • VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Kladno: AISIS, 2004..
  • VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno, 2006. ISBN 80-239-4908-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr