Vyučující
|
-
Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Sdílený rozhovor ve dvojicích - sepsání otázek souvisejících s přípravou a realizací projektu ve výuce. Společné třídění a strukturování otázek - vytvoření myšlenkové mapy. 2. Společná analýza ukázek (poslech, video). Skupinová analýza ukázek (textová dokumentace, ukázky produktů z realizovaných projektů, studijní skripta a literatura). Prezentace a diskuse. 3. Zobecnění požadavků k realizaci tematické a projektové výuky (vhodný výběr témat, stanovení cílů, úprava prostředí, vztahy, pomůcky, pravidla, způsob hodnocení). Možnosti efektivního propojení a kombinace obou uvedených metod. 4. Diskuse - typy projektů, zobecnění výhod, nevýhod, úskalí a možností jejich řešení. 5. Řízené plánování projektové výuky - 1. část: Individuálně nebo v malé skupině vypracují studenti návrh na vlastní projekt. Seznámí se s pětistupňovou metodikou tvorby projektu. 6. Řízené plánování projektové výuky - 2. část: Studenti vytvoří návrh opatření nutných k zajištění úspěšné přípravy a realizace projektu. 7. Prezentace návrhů projektů ve skupině, zhodnocení návrhů podle zadaných kritérií, sebereflexe účastníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na hledání charakteristiky a definice projektové výuky, na posouzení možností, výhod, nevýhod a úskalí její realizace.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Prezentace skupinové práce
Seminární práce, aktivní účast, zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Projektové vyučování. .
-
BERAN, V. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-09-8.
-
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro 1. stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
-
DÖMISCHOVÁ, I. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1.
-
DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole: Vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
-
HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky.. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
|