Předmět: Přírodovědně-vlastivědná exkurze

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Přírodovědně-vlastivědná exkurze
Kód předmětu KPV/PVPVX
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Trasa přírodovědně-vlastivědné exkurze vede v CHKO Český ráj a je dlouhá do 15 km. Jednotlivá stanoviště exkurze jsou volena tak, aby byl co nejvíce využit didaktický potenciál dané krajiny. Vybrané činnosti sledují kognitivní (prohloubení znalostí o přírodě a krajině), konativní (procvičení dovedností didakticky využít krajinu) a afektivní (akcentování rozvoje environmentální senzitivity; silný příběh osobnosti spojené s místy exkurze) výchovně-vzdělávací cíle. Studenti se na exkurzi seznámí se způsoby, jakými lze uchopit terénní výuku, resp. její konkrétní formu - terénní exkurzi. Čas je věnován přípravě, samotné exkurzi i závěrečné reflexi, kdy si studenti prohlubují schopnost hodnocení a sebehodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Problémové metody (badatelské, výzkumné), Cvičení
Výstupy z učení
Cílem celodenní přírodovědně-vlastivědné exkurze je prohloubení schopnosti studentů pozorněji vnímat krajinu ve svém okolí, oceňovat její hodnoty, uvědomovat si funkční vztahy propojující přírodní a kulturní dimenzi krajiny a umět v krajině najít vhodná, didakticky podnětná témata. Trasa přírodovědně-vlastivědné exkurze vede v CHKO Český ráj a je dlouhá do 15 km. Jednotlivá stanoviště exkurze jsou volena tak, aby byl co nejvíce využit didaktický potenciál dané krajiny. Vybrané činnosti sledují kognitivní (prohloubení znalostí o přírodě a krajině), konativní (procvičení dovedností didakticky využít krajinu) a afektivní (akcentování rozvoje environmentální senzitivity; silný příběh osobnosti spojené s místy exkurze) výchovně-vzdělávací cíle. Studenti se na exkurzi seznámí se způsoby, jakými lze uchopit terénní výuku, resp. její konkrétní formu - terénní exkurzi. Čas je věnován přípravě, samotné exkurzi i závěrečné reflexi, kdy si studenti prohlubují schopnost hodnocení a sebehodnocení.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Kolokvium

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta Povinná aktivní účast na exkurzi, zpětná vazba
Doporučená literatura
  • Krajhanzl, J. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka & Masarykova univerzita, Brno, 2014.
  • MODRÝ, M. Naučné stezky Libereckého kraje. Liberec, 2009.
  • RUBÁŠ, D. Přírodní klenoty Podještědí: obrazový průvodce krajinou. Česko, 2017. ISBN 978-80-270-2857-3.
  • Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., Hoffmann, E. Koncepce terénní výuky pro základní školy. Masarykova univerzita, Brno., 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr