Vyučující
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
-
Bernt Jindřich, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1.-2. Poezie pro děti. 3.-4. Bajka. 5.-6. Báje, pověst. 7.-8. Lidová pohádka. 9.-10. Autorská pohádka. 11.-12. Příběhy s dětským hrdinou. 13.-14. Příběhy inspirované literaturou pro dospělé.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Seminář
|
Výstupy z učení
|
Předmět je založen na individuální četbě studentů a následné interpretaci textů. Formou diskuse a sdílení ve skupině si studenti tříbí názory, sledují postřehy a zaujímají vlastní stanovisko k přednesené látce. Studenti se zároveň seznámí se žánrovou skladbou literatury pro děti a mládež. Ve výuce je využíván zejména komparativní styl práce a kritická reflexe.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností
Účast na cvičeních, analýza studentských produktů.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek: kouzlo vyprávěného slova. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1434-2.
-
DUDÁK, V.. Skryto ve slovech, aneb, Co nám slova vlastně říkají. Praha: Cattacan, 2018. ISBN 978-80-907187-2-2.
-
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Univerzitas Ostravensis, 2009.
-
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
-
WEST, S. R., SAROSY, J. Jak vyprávět příběhy dětem. Brno: Kazda, 2021. ISBN 978-80-7670-049-9.
|