Vyučující
|
-
Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Terénní cvičení se vždy odehrává v zajímavé a z přírodovědného hlediska hodnotné oblasti (např. na území národního geoparku Ralsko). Zvolené aktivity kladou důraz na rozvoj mezioborových vztahů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy. Důraz je kladen také na propojení s průřezovým tématem Environmentální výchova. Výuka vychází z konstruktivistického pojetí, opírá se o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání, využívá formy terénního cvičení a směřuje k naplnění kognitivních, konativních, ale i afektivních výchovně-vzdělávacích cílů a k rozvoji několika důležitých studentských kompetencí. Jednotlivá stanoviště terénního cvičení jsou volena tak, aby byl co nejvíce využit didaktický potenciál dané krajiny. Studenti se na cvičení seznámí se způsoby, jakými lze uchopit terénní výuku, resp. její konkrétní formu - terénní cvičení a sami navrhují a zkoušejí vhodné aktivity. Čas je věnován závěrečné reflexi, kdy si studenti prohlubují schopnost hodnocení a sebehodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Problémové metody (badatelské, výzkumné)
|
Výstupy z učení
|
Cílem terénního cvičení je prohloubení schopnosti studentů pozorněji vnímat krajinu ve svém okolí, oceňovat její hodnoty, uvědomovat si funkční vztahy propojující přírodní a kulturní dimenzi krajiny a umět v krajině najít vhodná, didakticky podnětná témata. Terénní cvičení se vždy odehrává v zajímavé a z přírodovědného hlediska hodnotné oblasti (např. na území národního geoparku Ralsko). Zvolené aktivity kladou důraz na rozvoj mezioborových vztahů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy. Důraz je kladen také na propojení s průřezovým tématem Environmentální výchova. Výuka vychází z konstruktivistického pojetí, opírá se o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání, využívá formy terénního cvičení a směřuje k naplnění kognitivních, konativních, ale i afektivních výchovně-vzdělávacích cílů a k rozvoji několika důležitých studentských kompetencí. Jednotlivá stanoviště terénního cvičení jsou volena tak, aby byl co nejvíce využit didaktický potenciál dané krajiny. Studenti se na cvičení seznámí se způsoby, jakými lze uchopit terénní výuku, resp. její konkrétní formu - terénní cvičení a sami navrhují a zkoušejí vhodné aktivity. Čas je věnován závěrečné reflexi, kdy si studenti prohlubují schopnost hodnocení a sebehodnocení.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Kolokvium
Povinná aktivní účast na terénním cvičení; představení terénní aktivity v rámci cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Krajhanzl, J. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka & Masarykova univerzita, Brno, 2014.
-
Rubáš, D., Matějček, T. Náměty na mezioborovou terénní výuku v Geoparku Ralsko. Biologie-Chemie-Zeměpis.. 2023.
-
RUBÁŠ, D. Výpravy do geologické minulosti: Děvín a Hamerský Špičák. Česká geologická služba. Praha, 2019.
|