Vyučující
|
-
Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Evropa, evropanství a evropské instituce (evropské kulturní hodnoty, evropanství a česká národní tradice, procesy sjednocení Evropy a evropské instituce). 2. Setkávání národního a evropského v životě jedince a školy (překonávání národních kulturních tradic v evropském kontextu, naše vztahy s evropskými zeměmi, region - stát - Evropa). 3. Evropa a vzdělávání (Evropan jako cíl vzdělávání, programy evropské mobility). Měnící se role a struktura rodiny v evropských zemích. 4. Evropská výchova a škola (výchova k toleranci a otevřenosti jako základ evropské výchovy). 5. Obraz Evropy v představách žáků - studentský projekt (analýza vzdělávacích obsahů z pohledu kritéria evropského vzdělání, analýza obsahu učiva na základě kritérií evropské dimenze). 6. Příprava a realizace externího semináře - návštěva české a německé "evropské školy" v euroregionu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Přednáška, Cvičení
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studenty do problematiky evropské dimenze ve vzdělávání, seznamuje se základními evropskými institucemi a vede ke kritickému zamyšlení nad historickými i aktuálními souvislostmi soužití evropských národů. Cvičení si kladou za cíl pěstování pozitivních postojů v oblasti tolerance, otevřeného jednání, spolupráce a zodpovědnosti v problematice evropanství tak, aby studenti ve své budoucí pedagogické činnosti rozvíjeli u žáků vědomí evropské identity při respektování identity národní.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná práce, Kolokvium
Ústní kolokvium, odevzdání samostatné přípravy na výuku s ohledem na principy evropanství.
|
Doporučená literatura
|
-
BAAR, V., HOUDKOVÁ, Z. Výchova k myšlení v globálních a evropských souvislostech. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010. ISBN 978-80-86034-83-6.
-
BAUMAN, Z. Globalizace: důsledky pro člověka. Mladá fronta. Praha, 1999. ISBN 80-204-0817-7.
-
Beck, U. Co je to globalizace?: omyly a odpovědi. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2007..
-
Giddens, A. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010..
|