Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Reformně pedagogické hnutí - historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova - hnutí nových škol. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy. 2. Waldorfská pedagogika - osobnost Rudolfa Steinera a jeho pedagogické dílo. 3. Antroposofie a theosofie v koncepci waldorfské pedagogiky. 4. Waldorfská pedagogika - základní principy, analýza, přehled. Waldorfské předškolní zařízení - principy výchovné a vzdělávací práce. 5. Vzdělávací oblasti ve waldorfské pedagogice. Pedagogická a didaktická analýza vyučování ve waldorfské školce. 6. Učitel v koncepci waldorfské pedagogiky. 7. Současné waldorfské školství v ČR a v Evropě. 8. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad waldorfské pedagogiky - příklad MŠ waldorfská Turnov, ZŠ waldorfská Liberec.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Cvičení, Prezentace práce studentů, Seminární aktivity
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Projekt individuální
- 11 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními principy waldorfské pedagogiky a waldorfského školství. Studenti budou schopni po absolvování předmětu analyzovat obecně pedagogické a didaktické otázky v kontextu waldorfské pedagogiky.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Kolokvium
Účast na cvičeních, prezentace, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008..
-
Průcha, J. Alternativní směry ve vyučování.
-
STEINER, R. Waldorfská pedagogika. Semily: Opherus, 2006.
|