Vyučující
|
-
Rakoušová Petra, Mgr. MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do programu Začít spolu a role učitele (východiska a principy programu Začít spolu; Cíle v předškolním vzdělávání/základním vzdělávání; Role učitele jako průvodce na cestě učením; Analýza případových studií, návrhy kroků k řešení situací) 2. Podnětné učební prostředí a plánování s dětmi (ITV a EUR; Podnětné učební prostředí - třetí učitel; Organizace center aktivit ; WS-Plánování s dětmi - ranní kruh a samostatnost dětí) 3. Centra aktivit a individualizace (fungování center aktivit ; Diferenciace úkolů podle potřeb dětí; Skupinová práce - Tvorba zadání pro centra aktivit) 4. Formativní hodnocení, práce s portfoliem, diagnostika (úvod do formativního hodnocení; Diagnostika dětí - záznamy o pokrocích; Portfolio jako nástroj hodnocení; Případové studie - popisný vs hodnotící jazyk) 5. Hodnotící kruh, sebehodnocení a zpětná vazba (vedení dětí k sebereflexi, vlastnímu hodnocení práce; Hodnotící kruh; WS - příprava triád) 6. Emoční inteligence, sociální dovednosti a spolupráce (rozvoj emoční inteligence dětí ; Sociální dovednosti - spolupráce, empatie a respekt; Zapojení rodičů do vzdělávacího procesu; Případové studie /ws - návrh aktivit zaměřených na rozvoj socio-emočního učení) 7. Integrované plánování a prezentace projektů (prezentace integrovaného plánování, portfolií, Reflexe kurzu a diskuse o aplikaci v praxi)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Seminář
|
Výstupy z učení
|
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozhovor, Kolokvium
Požadavky na studenta: K úspěšnému absolvování předmětu student splní: Aktivní účast na seminářích (20%) Prezentace tematického bloku a portfolia (40%) Reflektivní esej o práci v programu Začít spolu (diagnostice a hodnocení x Proč být pedagogem v ZaS?) (40%)
|
Doporučená literatura
|
-
BABANOVÁ, A. Centra aktivit: cesta ke smysluplnému učení.. Praha: Step by Step, 2022.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál 1997..
-
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.
-
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, 1994.
-
WILIAM, D., LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDUkační LABoratoř, 2016. ISBN 978-80-906082-7-6.
|