Vyučující
|
-
Anděl Petr, doc. RNDr. CSc.
-
Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je základním teoretickým úvodem do problematiky přírodních věd, které jsou součástí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Používán je hierarchický přístup od popisu vesmíru až ke konkrétním přírodním biotopům a organismům, které nás obklopují. Zdůrazněny jsou vzájemné vazby mezi jednotlivými úrovněmi a nutnost komplexního pohledu. Součástí je také osvojení si základní terminologie pro popis přírody kolem nás. Tematické okruhy - přednášky: Vesmír, Sluneční soustava, pohyb Země kolem Slunce, roční období na Zemi. Země, velikost, tvar, stavba, moře a pevniny. Geologická stavba, základní klasifikace minerálů a hornin. Geologické procesy, horotvorné procesy, vulkanismus, eroze, sesuvy. Atmosféra, vzduch, složení, dynamické procesy, počasí. Hydrosféra, voda, moře, řeky, jezera, rybníky. Pedosféra, půda, vznik, struktura a klasifikace půd, půdní organismy, eutrofizace. Biosféra, struktura, biocykly, biomy, krajiny, ekosystémy. Základ taxonomického systému organismů. Bakterie, viry, prvoci, houby, řasy. Základ taxonomického systému rostlin. Základ taxonomického systému bezobratlých živočichů. Základ taxonomického systému obratlovců. Ekosystémy - les, louka, pole, rybník. Ekosystémy - okolí lidských obydlí, parky, zahrady. Tematické okruhy - cvičení: Tematické okruhy cvičení jsou stejné jako u přednášek. Cvičení následující po přednášce se zabývá stejným tematickým okruhem a je zaměřeno na praktické procvičování znalostí z přednášek a na didaktické otázky předávání těchto znalostí žákům.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům souvislé a ucelené informace o koncepci lingvistických nauk se zaměřením na nauky o hláskách, lexikologii a slovotvorbu ve spojení s didaktickými aspekty problematiky a upravené pro potřeby studia učitelství 1. stupně ZŠ.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Účast na cvičeních, seminární práce. Písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
ANDĚRA, M. Encyklopedie naší přírody. Slovart, Praha, 2017. ISBN 9788075293466.
-
HERINK, J., Tlach, S. Základy zeměpisných znalostí. Praha, 2010. ISBN 80-86034-67-4.
-
JELÍNEK, ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-7182-338-4.
-
KVASNIČKOVÁ, D. Základy biologie a ekologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-7373-120-5.
|