Vyučující
|
-
Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem kurzu je poskytnout studentům vědomostní a praktický základ pro plánování, realizaci a reflexi integrované výuky Člověk a jeho svět na 1. stupni ZŠ. Koncepce kurzu využívá principy místně zakotveného učení s důrazem na terénní výuku. Pozornost bude věnována činnostním strategiím, digitálním nástrojům, rozvoji kritického myšlení či konceptu udržitelnost. Studenti naplánují integrované aktivity pro první a druhé období (1.-5. ročník) s ohledem na věková specifika žáků. Studenti se seznámí s regionálními institucemi nabízejícími programy týkající se ČaJS. Tematické okruhy: 1) Úvod; orientace v RVP ČaJS: struktura, očekávané výsledky, průřezová témata; principy integrovaného učení 2) Metody hodnocení žáků a vlastní reflexe 3) Místo, kde žijeme - principy místně zakotveného učení 4) Místo, kde žijeme - rozvoj mapových dovedností a využití příběhů ve výuce 5) Lidé a čas - digitální prezentace (StoryMaps) 6) Místo, kde žijeme - terénní výuka 7) Lidé a čas - práce s místní historií: sběr příběhů a primárních zdrojů 8) Lidé a čas - etika výuky historie; citlivost k tématům; respekt k různým úhlům pohledu 9) Rozmanitost přírody a udržitelnost 10) Rozmanitost přírody a udržitelnost 11) Regionální instituce nabízející programy ČaJS 12) Regionální instituce nabízející programy ČaJS 13) Burza učebnic ČaJS 14) Realizace terénní výuky s žáky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Problémové metody (badatelské, výzkumné), Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
|
Výstupy z učení
|
Předmět je základním teoretickým uchopením humanitních věd, jejichž základ je obsažen v oblasti Člověk a jeho svět v základním kurikulárním dokumentu pro příslušný stupeň. Formou přednášek, badatelské výuky a praktických cvičení se studentky a studenti seznámí se základními koncepty kultury, společnosti, umění a jeho vývoje a potenciálem umění ve vzdělávání.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností
Zápočet: aktivní účast na seminářích. Zkouška: návrh a realizace výuky pro žáky.
|
Doporučená literatura
|
-
Práce s mapou ve výuce. .
-
Učíme (se) místem. .
-
DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. 2013.
-
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
WILIAM, D., LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDULAB, 2016. ISBN 978-80-906082-7-6.
|