Vyučující
|
-
Holubec Jiří, prof. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje studenty se složkami hudební výchovy, jejich místem a úlohou v procesu školního vzdělávání. V jeho rámci si studenti osvojují a upevňují správné a potřebné dovednosti a návyky v oblasti vokálních a instrumentálních činností a připravují se na jejich vedení na prvním stupni ZŠ. Dílčí pozornost je věnována poslechovým činnostem. Tematické okruhy: A/ Vokální činnosti Pěvecká výchova na prvním stupni ZŠ. Diagnostika hlasového projevu dětí mladšího školního věku. Dechová technika, pěvecké dýchání, praktická dechová cvičení. Tvoření tónu, nasazení tónu - praktická cvičení. Základní druhy spojování (členění) tónů - legato, staccato. Artikulace při zpěvu - uvolnění artikulačního aparátu, artikulace samohlásek, souhlásek, postup při nácviku. B/ Instrumentální činnosti - Orffův instrumentář, klavírní hra Popis a využití dětských hudebních nástrojů na prvním stupni ZŠ. Metodické pokyny ke hře na snadno ovladatelné nástroje. Poznatky z hudební nauky a jejich využití v nástrojové (klavírní) hře. Hra písně na klavír (technika hry písně), doprovod k písni. Soulad zpěvu a hry při prezentaci písně. Dětská instrumentální hra (tvorba a realizace partitury). C/ Poslechové činnosti Výchova k vnímání a chápání hudby dětí mladšího školního věku. Proces vnímání hudby - formy aktivní (interpretace vokální, instrumentální, prvky hudebně pohybové), formy receptivní (poslech s využitím přehrávacích zařízení, PC, hudební besídka). K prezentovaným okruhům si studenti připravují a následně realizují výstupy, které jsou podrobeny rozboru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Individuální konzultace, Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se složkami hudební výchovy, jejich místem a úlohou v procesu školního vzdělávání. V jeho rámci si studenti osvojují a upevňují správné a potřebné dovednosti a návyky v oblasti vokálních a instrumentálních činností a připravují se na jejich vedení na prvním stupni ZŠ. Dílčí pozornost je věnována poslechovým činnostem.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadovaných oblastí.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Praktická zkouška
Účast na přednáškách a cvičeních, průběžné plnění zadaných úkolů a jejich prezentace, písemný test, praktická ukázka hry na hudební nástroj.
|
Doporučená literatura
|
-
JÁNSKÁ, P. Já písnička I.-III. Cheb: Music Cheb, 1999.
-
LISÁ, D. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 1.. Praha-Supraphon, 1992.
-
PROKEŠ, Z. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. TUL Liberec, 2009.
-
PROKEŠ, Z. Základy hudební nauky. 2. upravené vydání. Technická univerzita Liberec, 2013. ISBN 978-80-7372-949-3.
-
RAKOVÁ, M., ŠTÍPLOVÁ, L., TICHÁ, A.. Zpíváme a tvoříme s malými.. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
|